Selecteer een pagina
Duitse degelijkheid. Japans vernuft. Zwitsers precisiewerk. Allemaal bekend. Maar wat hebben de Amerikaanse en Italiaanse industrie precies te bieden? En wat als ze samenwerken? Een tastbaar bewijs van zo’n samenwerking is de Jeep Cherokee. En voor modeljaar 2019 is die samenwerking nog een stap verder gegaan.

Eerst een stap terug in de tijd. Tot 2014 was de Jeep Cherokee een op-en-top Amerikaanse auto met Amerikaanse vormgeving, Amerikaanse motoren gericht op de Amerikaanse markt. Toen Fiat en Chrysler één bedrijf werden, gingen ook zustermerken Alfa Romeo en Jeep mee in die samenwerking. En dat bood weer kansen om een Jeep te ontwikkelen die was gericht op de wereldmarkt in plaats van alleen de Amerikaanse markt.

Nog steeds zorgden de Amerikanen voor de vormgeving en het basisontwerp, maar de Italianen zorgden voor een Europees afwerkingsniveau en Europese rijeigenschappen. De conclusie van het testverslag van de Cherokee uit 2014 luidde daarom: “niet beter of slechter dan andere SUV’s, maar dankzij het Jeep-label wel een interessantere beleving”. Een goed begin, maar Jeep wilde meer. Daarom is de Cherokee voor modeljaar 2019 verbeterd.

En dat begint met het uiterlijk. In iedere Jeep is in de basis nog het oermodel uit 1943 herkenbaar, maar voor de laatste Cherokee was Jeep wel erg “creatief” geweest met de interpretatie. Voor velen was de stap te groot en daarom heeft Jeep voor modeljaar 2019 voor een iets tammere uitstraling gekozen. Wat Autozine betreft een vooruitgang, want het nieuwe uiterlijk heeft een betere balans tussen heden en verleden. De liggende, scherpe koplampen maken de Cherokee modern. De grille met grote lamellen en de hoekige wielkasten zijn juist onmiskenbare hints naar het verleden. Ook de achterzijde is geheel opnieuw ontworpen en geeft de Cherokee een hoogwaardigere (“premium”) uitstraling.

Om de Cherokee daadwerkelijk beter te maken, is de uitrusting rijker en moderner geworden. Zo biedt de Cherokee meer actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo waarschuwt de Cherokee voor gevaar voor, achter en in de dodehoek. Die waarschuwingen bestaan uit akoestische en optische signalen, korte remingrepen en uiteindelijk het op scherp zetten van de remmen om een noodstop makkelijker te maken. Bovendien kan de Cherokee zelf een veilige afstand bewaren tot de voorligger, ook in de file. Het infotainment-systeem kreeg een groter beeldscherm (nu 8.4 inch) en biedt ondersteuning voor Apple Carplay en Android Auto.Ruimte en uitrusting.

Het sterkste punt van de Cherokee is tevens het zwakste: vanwege de terreinwaardigheid is de Cherokee duurder in aanschaf (co2 belasting!) en gebruik dan modieuze SUV’s die er alleen stoer uitzien maar niets klaarspelen in het terrein.

Lees verder alle ins & outs van de autotest op de website van AutoZine.
U krijgt dan ook alle informatie over uiterlijk, prestaties en het rijgedrag van de Jeep Cherokee.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.