085 - 06 06 390 hallo@wensauto.nl
Wat is de belangrijkste reden om voor een SUV te kiezen? Is dat om de praktische mogelijkheden? Of is het om de onderscheidende factor? Voor wie op zoek is naar maximale ruimte en functionaliteit, biedt Audi sinds jaar en dag de Q7. Voor wie zich ook nog eens wil onderscheiden met bijzondere vormgeving en ultieme luxe, komt daar nu de Q8 bij.

Al deze auto’s staan weliswaar op dezelfde basis, maar hebben dankzij een andere aankleding en andere fijnafstelling toch een eigen karakter. Bij de Audi Q8 ligt de nadruk op schoonheid en verfijning. Het koetswerk is een mix tussen een SUV en een coupé. Daarom ligt de achterruit relatief vlak en is gekozen voor “stijlloze” zijruiten (waarvan de achterste niet geheel openen). De grille wordt naar keuze uitgevoerd in zilver, zwart of in de carosserie-kleur. In vergelijking met de Q7 is de Q8 korter (-6 cm), breder (+2 cm) en lager (-3 cm).

Met de Q8 doet Audi er in alle opzichten een schepje bovenop. Het uiterlijk is meer uitgesproken, de techniek is geavanceerder en de rijeigenschappen zijn nog beter. In de praktijk is de Q8 echter niet zo uitgesproken als het uiterlijk doet vermoeden. Ondanks het uiterlijk geeft de Q8 geen coupé-gevoel. De sterke motor maakt de Q8 niet bijzonder snel, maar wel machtig. Het weggedrag is niet scherp of sportief, maar wel capabel. De techniek is niet innovatief, maar wel modern.

Als het gaat om ruimte en functionaliteit doet de Q8 niet onder voor meer conventioneel gelijnde concurrenten. Typisch Audi is dat de standaard-uitrusting uiterst sober is en dat de auto pas compleet is met de nodige opties. Dat kan worden omschreven als “karig”, maar het kan ook worden uitgelegd als een mogelijkheid om de auto helemaal naar eigen inzicht samen te stellen. Kortom: de Audi Q8 is in alle opzichten anders en zelfs iedere Q8 is uniek. En laat dat nou precies de bedoeling zijn.

Lees meer over deze autotest en heel veel interessant autonieuws op de website van AutoZine.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.