Selecteer een pagina
De McLaren Senna GTR is geen wensauto voor op de weg. Ook is de auto niet te meer te koop. Maar de informatie over deze auto is zeker het lezen waard. De McLaren Senna GTR is een uitsluitend voor circuitgebruik ontwikkelde hypercar. Na de presentatie van het studiemodel, tijdens de Salon van Genève in maart 2018, werden alle 75 beschikbare exemplaren nog dezelfde maand verkocht. Met de start van de dynamische tests zijn de belangrijkste technische specificaties bekendgemaakt. De GTR genereert maximaal 1.000 kg downforce en is uitgerust met een racewielophanging afgeleid van het McLaren GT3-raceauto.

De Senna GTR is een nog extremere uitvoering van de straatlegale McLaren Senna die momenteel wordt gebouwd in het McLaren Production Center in Woking. Het studiemodel in Genève en de aangekondigde oplage van maximaal 75 stuks waren bedoeld om de belangstelling te polsen voor de linksgestuurde GTR, die exclusief voor circuitgebruik is gebouwd. Hoewel de uiteindelijke vraag het aanbod ruimschoots overtreft, bevestigt McLaren dat de totale oplage van 75 stuks, die allemaal reeds zijn verkocht, ongewijzigd blijft. Naar verwachting ontvangen de eerste eigenaren hun Senna GTR in september 2019, zodra de productie van de McLaren Senna is afgerond.

De sterke lichtgewicht koolstofvezel McLaren Monocage vormt het hart van elke McLaren Senna GTR. De nieuwe GTR tilt de kenmerkende lichtgewicht bouwwijze van McLaren naar een hoger niveau. Het minimalistische interieur is ontdaan van zaken als airbags, het infotainmentsysteem en het inklapbare driver display van de straatauto. Een nieuwe toevoeging is het racestuur met geïntegreerde schakelbediening. Twee voorzieningen die de circuitversie met de straatversie deelt, zijn de standaard gemonteerde airconditioning en het rear collision avoidance system.Deze maand luiden de eerste prototypes van de McLaren Senna GTR de start in van de dynamische testfase van het ontwikkelingsprogramma. De prototypes maken gebruik van het koetswerk van de Senna straatauto. In zijn definitieve vorm, zoals getoond in een eerste ontwerpschets, heeft de Senna GTR een aangepast chassis met een grotere spoorbreedte voor en achter en racewielen met een centrale wielmoer. De koolstofvezel carrosserie heeft bredere nieuwe spatborden en een grotere splitter en diffuser. Samen met de opnieuw gepositioneerde actieve achtervleugel zorgt de diffuser voor een verbeterde luchtgeleiding, door de luchtstroom van de vleugel te ‘verbinden’ met de luchtstroom van de diffuser. Deze aerodynamische optimalisatie genereert nog meer downforce bij lagere snelheden. Het draagt ook bij aan toegenomen koersstabiliteit in bochten, terwijl de verminderde gevoeligheid voor zijdelingse krachten de remstabiliteit verder vergroot.

Hoewel het gewicht nog niet definitief is vastgesteld, staat vast dat de GTR lichter zal zijn dan de uitvoering voor de openbare weg. In combinatie met de 825 pk sterke 4,0 liter twin turbo V8, een toename van 25 pk ten opzichte van de 800 pk in de McLaren Senna, staat vast dat de pk-per-kg verhouding die van de straatauto ruimschoots overtreft.

In tegenstelling tot homologatiemodellen voor de racerij behoudt de Senna GTR de actieve aerodynamica van de straatversie. De actieve aerodynamica draagt in een grote mate bij aan de 1.000 kg neerwaartse kracht die het model maximaal genereert. De wielophanging, met conventionele dubbele draagarmen, maakt gebruik van schokdempers, veren en stabilisatorstangen welke zijn afgeleid van de McLaren GT3-racer. Pirelli-slicks optimaliseren de wegligging terwijl het remsysteem, ontwikkeld op het circuit en geïntroduceerd in de Senna straatauto, naar verwachting 20% meer remvertraging genereert; hetgeen zich vertaalt in een stopkracht groter dan 3g.