Selecteer een pagina
SUV’s zijn populair. Wie succes wil boeken, moet een SUV aanbieden. Seat deed dat al met de compacte Arona en de middelgrote Ateca. Nu rondt Seat het aanbod van SUV’s af naar boven met de Tarraco. Daarmee is niet alleen het aanbod van SUV’s compleet, maar heeft Seat ook een nieuw topmodel. Weet de Tarraco te overtuigen als de ultieme Seat?

Eerst de naam. Voorheen werden Seats vernoemd naar steden in Spanje. Wie de stad “Tarraco” opzoekt, zal op niets uitkomen. De naam is namelijk het resultaat van een prijsvraag van Seat, waarbij deelnemers een naam mochten bedenken. Wel is Tarraco afgeleid van een Spaanse plaatsnaam, namelijk Tarragona.

De Tarraco zelf is ook afgeleid van bestaande zaken. Seat is onderdeel van de Volkswagen-groep en dat heeft een platform ontwikkeld waarop relatief eenvoudig met standaard componenten een auto kan worden gebouwd. 

De Taracco is bedoeld als topmodel van Seat, dus de uitrusting is royaal. Als het gaat om actieve veiligheid (ongelukken voorkomen), biedt de Tarraco een uiterst prominent aanwezige Lane Assist (binnen de lijnen op het wegdek blijven), Front Assist (automatisch remmen voor fietsers en voetgangers), dodehoek-detectie en verkeersbord-herkenning. De Xcellence uitvoering biedt adaptieve cruise-control, waarmee de Tarraco zelf een veilige afstand bewaart tot de voorligger. Op het gebied van passieve veiligheid (ongeluk zo goed mogelijk opvangen) is voorzien in een systeem om automatisch hulpdiensten op te roepen.

Is de Tarraco een zinvolle aanvulling op het bestaande aanbod van Seat? En weet de Tarraco zich te onderscheiden van de vele andere SUV’s van de zustermerken van Seat? Het antwoord op beide vragen is “ja”. Om met het laatste te beginnen: de maatvoering is niet toevallig zo gekozen dat de Tarraco groter is dan de bestaande modellen met een vergelijkbaar prijskaartje, maar niet groter dan de echte topmodellen uit het hoogste segment. Daarmee wordt deze Seat aanvankelijk gekozen met het gezonde verstand, terwijl het speelse imago van Seat inspeelt op het gevoel.

Tegelijkertijd is de Tarraco een zinvolle aanvulling op het aanbod van Seat. Tot nu toe was het grootste en meest luxueuze model de Alhambra en dat model is na bijna negen jaar nodig aan vervanging toe. Omdat SUV’s tegenwoordig veel gewilder zijn dan MPV’s, was het logisch om van het nieuwe topmodel en ruimtewonder een Sports Utility Vehicle te maken. Daarbij zet de Tarraco de toon als topmodel met de rijke uitrusting en geslaagde vormgeving. De hoge zit, de hoge mate van comfort en het machtige gevoel tijdens het rijden zorgen ervoor dat de Tarraco echt overtuigt als topmodel.

Lees meer over deze autotest en heel veel interessant autonieuws op de website van AutoZine.

 

Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen. Autozine is een 100% digitaal magazine, beschikbaar via de website, Android app, iPhone app, iPad app en apps voor diverse merken Smart TV. Autozine heeft een bereik van ongeveer 300.000 tot 400.000 lezers per maand.