Selecteer een pagina

Mercedes-Benz introduceert de nieuwe GLS. De GLS is de grootste en meest luxueuze SUV van Mercedes-Benz, maar bovenal biedt hij meer: meer ruimte, meer comfort, meer luxe. De zelfverzekerde uitstraling vloeit voort uit de royale afmetingen, die nog rianter zijn dan bij zijn voorganger (lengte +77 mm, breedte +22 mm). Een van de voordelen van de 60 mm langere wielbasis is de interieurruimte, met name op de tweede zitrij. De drie volledig elektrisch verstelbare stoelen bieden alle passagiers een genereuze hoeveelheid ruimte en een uitstekend zitcomfort. De stoelen op de derde zitrij kunnen in de bodem worden verzonken om de bagageruimte te vergroten (maximaal 2.400 liter), terwijl de stoelen op de tweede zitrij volledig kunnen worden neergeklapt. Daarnaast is er voor het eerst een zespersoons variant met twee luxe, individuele stoelen op de tweede zitrij leverbaar. In de GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km) maakt een geëlektrificeerde V8-motor met EQ Boost zijn werelddebuut – een 48V-systeem met geïntegreerde startdynamo. 

De nieuwe GLS heeft een cW-waarde van 0,32 een duidelijke verbetering ten opzichte van zijn voorganger (cW 0,35) en een indrukwekkend lage waarde in het segment van grote, luxe SUV’s. De uitstekende aerodynamica helpt in eerste instantie om het brandstofverbruik te verlagen en zorgt daarnaast voor minder windgeruis. Dit is een van de aandachtspunten waarop de ontwikkelingswerkzaamheden zich met name concentreerden.

Mercedes-Benz

Er werd speciale aandacht besteed aan de onderkant en de lucht die door het motorcompartiment stroomt. Niet in de laatste plaats vanwege de kenmerkende SUV-vorm met zijn rechtopstaande front en grote bodemvrijheid, want deze maken deze plekken gevoelig voor laagfrequente luchtstroomgeluiden. Een keur aan details is geoptimaliseerd met een groot aantal berekeningscycli, CAE-simulaties (Computer-Aided Engineering) en metingen in de windtunnel in Sindelfingen.

Bij het interieur van de nieuwe GLS draait het allemaal om luxueuze, zoals wordt benadrukt met de standaard lederen bekleding. Het comfort van een luxe limousine van Mercedes-Benz wordt gecombineerd met de robuuste details van een SUV. Het centrale element in het dashboarddesign wordt gevormd door een displayunit met forse afmetingen. Deze is verankerd in een opvallende dashboarddrager. De dashboarddrager sluit optisch aan op de portierpanelen en het geïntegreerde sierdeel loopt eveneens door naar de portieren.

De prominent aanwezige, brede, hoog opgetrokken middenconsole vormt een robuust contrast met het dashboard dat lijkt te zweven. Kenmerkend voor offroad-voertuigen is de middenconsole voorzien van twee handgrepen. Naast de goede ergonomie zorgen lederen oppervlakken voor een moderne, luxe uitstraling. Het geheel wordt afgerond met veel sierdelen en strak aansluitende zonnekleppen. De knoppen met voelbare en hoorbare feedback zien eruit alsof ze uit een blok massief metaal zijn gefreesd.

Het grote touchscreen van het MBUX infotainmentsysteem maakt het mogelijk om alle comfortfuncties van de GLS vanaf de bestuurdersstoel te bedienen. De wens naar perfectie en vakmanschap komt naar voren in de verfijnde afwerking en de piramidestructuren van de oppervlakken. Het nieuwe multifunctionele sportstuur met zijn opvallende spaakdesign accentueert het indrukwekkende interieur van de SUV.

De nieuwe GLS heeft een aanzienlijk langere wielbasis dan zijn voorganger (3.135 mm, een toename van 60 mm). Dit zorgt voor meer ruimte, met name op de tweede zitrij, waar de stoelen bovendien naar voren en naar achteren kunnen worden geschoven. De beenruimte is hier vergroot met 87 mm wanneer de stoelen zich in de achterste stand bevinden. Hierdoor is het ook gemakkelijker om in de auto te stappen.

Standaard voor de Europese markt: de zittingen van de tweede zitrij zijn gedeeld in een verhouding van 60:40 en de rugleuningen in een verhouding van 40:20:40. Als alternatief kan de Amerikaanse standaardconfiguratie worden besteld, die over twee luxe individuele achterzitplaatsen met armsteunen beschikt. Tussen de stoelen door kan heel gemakkelijk de achterste zitrij worden bereikt. Dit is met name handig wanneer er kinderzitjes op de tweede zitrij zijn geplaatst.

Alle stoelen zijn standaard elektrisch verstelbaar. Ditzelfde geldt voor het EASY ENTRY-systeem waardoor de passagiers heel eenvoudig uit en in de twee afzonderlijke zitplaatsen op de derde zitrij kunnen stappen. Hiervoor bewegen de stoelen op de tweede zitrij ver naar voren en klappen ze voorwaarts. De stoelen op de derde zitrij zijn volwaardige zitplaatsen die geschikt zijn voor mensen met een lengte tot 1,94 meter. Deze stoelen beschikken voor het eerst over stoelverwarming. Hier zijn ook usb-aansluitingen voorhanden.

Wanneer de GLS is uitgerust met de automatische airconditioning met vijf zones, heeft de derde zitrij een eigen zone met luchtuitstroomopeningen in het dak. Deze zone heeft een eigen, elektrische verwarming en airconditioning.

Een druk op de knop is alles wat er nodig is voor het opbergen van de stoelen en volledig gebruik te kunnen maken van de 2.400 liter bagageruimte. Met de schakelaars aan de linker- en rechterkant van de bagageruimte en aan de voorkant van de wielkasten aan de passagierskant in de C-stijlen kunnen de stoelen op de achterste rijen volledig worden neergeklapt. Het is tevens mogelijk om alle stoelen tegelijk neer te klappen door op de ‘All’ knop te drukken. De achterkanten van de rugleuningen zijn bekleed met tapijt en maken onderdeel uit van de vlakke, handige bagageruimte. Als de knop nog een keer wordt ingedrukt, wordt de laaddrempel met circa 50 mm verlaagd om het in- en uitladen van zware voorwerpen eenvoudiger te maken.

Mercedes-Benz

Alle inzittenden profiteren in de GLS van een hoog comfortniveau, met name als wordt gekozen voor het comfortpakket achter plus. Dit pakket omvat een 7 inch Android tablet met een eigen dockingstation in de grotere, luxueuze middenarmsteun op de tweede zitrij. Met deze tablet is bediening van alle MBUX comfort- en entertainmentfuncties vanaf de zitrijen achterin mogelijk, zoals toegang tot radio, tv, media, telefoon en internetbrowser. Hiermee kan tevens het comfortpakket achter en de automatische airconditioning met vijf zones voor de achterzitplaatsen worden aangestuurd. De bestuurder kan uiteraard op elk gewenst moment de aansturing van alle opties en functies overnemen vanaf zijn stoel.

De middenconsole biedt ook een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones en extra usb-aansluitingen. Achterpassagiers worden nog meer in de watten gelegd dankzij de luxe hoofdsteunen met extra kussens en de verder naar achter doorlopende middenconsole tussen de voorstoelen met bekerhouders. Het is om luxe stoelen met massagefunctie en airconditioning als extra optie voor het comfortpakket achter plus op de tweede zitrij te bestellen.

Het MBUX entertainmentsysteem achter is leverbaar voor alle stoelvarianten. Het omvat twee 11,6 inch touchscreens waarmee passagiers op de tweede zitrij toegang krijgen tot films en muziek, gebruik kunnen maken van de geïntegreerde internetbrowser of ritinformatie kunnen opvragen en invoeren. Elk scherm geeft de inhoud weer die door de betreffende gebruiker is geselecteerd. Naast de functies die worden geboden door het MBUX infotainmentsysteem kunnen gebruikers ook hun eigen mediabestanden afspelen vanaf een mobiele telefoon, tablet of laptop. Als de GLS is voorzien van de optionele MBUX tablet achter, kan deze ook worden gebruikt voor de bediening van het MBUX entertainmentsysteem achter.

De GLS is voorzien van de nieuwste generatie van het multimediasysteem MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Tot de verbeteringen ten opzichte van de versie in de A-Klasse, waarin dit systeem debuteerde, behoren twee grote 12,3 inch displays. De informatie van het combi-instrument en het mediadisplay kan eenvoudig worden afgelezen op de grote displays met hoge resolutie. Door elementen op een aantrekkelijke manier weer te geven, wordt het bedieningsgemak van de intuïtieve bedieningsstructuur onderstreept. Ook maken de fraaie graphics indruk.

De optionele MBUX-interieurassistent maakt een natuurlijke bediening van verschillende comfort- en MBUX-functies mogelijk door middel van bewegingsherkenning. Een camera in de dakconsole registreert bewegingen van de handen en armen van de bestuurder en voorpassagier. Als een hand het touchscreen of het touchpad op de middenconsole nadert, verandert de weergave in het mediadisplay en worden bepaalde elementen prominenter weergegeven. Het systeem is in staat om te herkennen of de hand van de bestuurder of voorpassagier is en weet zodoende bijvoorbeeld voor welke stoel de massagefunctie moet worden ingeschakeld.

Daarnaast zijn er functies die kunnen worden aangestuurd door middel van eenvoudige handgebaren: het leeslampje kan bijvoorbeeld worden in- en uitgeschakeld door de hand uit te strekken richting de achteruitkijkspiegel. De bestuurder en voorpassagier kunnen elk een persoonlijke, favoriete functie programmeren, bijvoorbeeld ‘navigeer naar huis’ of ‘bel kantoor’.

Een unieke functie van MBUX is zijn lerende vermogen dankzij kunstmatige intelligentie. Met zijn voorspellende functies anticipeert MBUX op wat de gebruiker wil gaan doen. Iemand die bijvoorbeeld op dinsdag vaak zijn of haar moeder belt, ontvangt haar telefoonnummer als suggestie in het display op deze dag. En wie op bepaalde tijdstippen overschakelt naar een radiostation voor het nieuwsbericht, krijgt deze zender te zien als suggestie.

Ook leverbaar is een headup display van de nieuwste generatie waarvan de resolutie (720 x 240 pixels) en uitgebreide projectie nieuwe maatstaven creëren.

Kort na de introductie van de modelserie wordt de GLS 580 4MATIC (brandstofverbruik gecombineerd: 10,0-9,8 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 229-224 g/km) aan het gamma toegevoegd. In deze uitvoering maakt een nieuwe, geëlektrificeerde V8-motor met 48V-systeem en geïntegreerde startdynamo zijn werelddebuut. Deze motor levert een vermogen van 360 kW/489 pk en een koppel van 700 Nm, alsmede een extra koppel van 250 Nm en 16 kW/22 pk die kortstondig beschikbaar zijn via EQ Boost. De geïntegreerde startdynamo (ISG) is verantwoordelijk voor hybride functies zoals EQ Boost en energieterugwinning, terwijl er brandstofbesparingen worden gerealiseerd die normaliter zijn voorbehouden aan hybride hoogspanningstechnologie.

Meer autonieuws op www.autozine.nl

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.