Selecteer een pagina

Mercedes-AMG introduceert de A45 4MATIC en de CLA 45 4MATIC. De volledig nieuwe 2,0 liter motor is leverbaar in twee vermogens- en koppelvarianten en is de krachtigste viercilinder turbomotor ter wereld die in serie wordt geproduceerd. Zelfs het basismodel met 285 kW (387 pk) heeft meer kracht dan zijn voorganger. Het S-model met 310 kW (421 pk) kan zich meten met auto’s uit hogere klassen. De nieuwe AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling en acht versnellingen belooft soepel en snel schakelen binnen enkele milliseconden in alle rijsituaties. De actieve, volledig variabele vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ verdeelt het koppel over de achteras met behulp van AMG TORQUE CONTROL, wat voor optimale tractie en de Drift-modus zou zorgen. Dit is mogelijk dankzij een nieuw achterasdifferentieel dat over twee lamellenkoppelingen beschikt, voor elk achterwiel één. 

De nieuwe Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ en CLA 45 4MATIC+ zijn nog opvallender dan hun voorgangers. Voor het eerst is de compacte klasse nu ook voorzien van de AMG-grille met bredere, lagere lijst en twaalf verticale lamellen, waarmee dit model duidelijk deel uitmaakt van de AMG Performance-familie. Tegelijkertijd verlagen de markante ‘sharknose’, smalle koplampen en vlakke, aerodynamische motorkap met powerdomes het front, waardoor visueel een uiterst dynamische voorwaartsdrang ontstaat. Aan de dynamische uitstraling dragen ook de bredere voorspatschermen met uitgebouwde wielkasten bij. Hiermee wordt de spoorbreedte vergroot en de atletische look geaccentueerd. Het gespierde uiterlijk is bij de A 45 4MATIC+ nog sterker dan bij de CLA 45 4MATIC+ omdat de CLA al in het basismodel een breder front heeft waardoor de voorspatschermen minder konden verbreed.

De voorskirt is eveneens kenmerkend. Bij de A45 4MATIC+ is deze als jetwing uitgevoerd. Horizontale vinnen in de buitenste luchtinlaten en de langwerpige onderste luchtinlaat laten het front breder lijken. De CLA 45 4MATIC+ ziet er door de buitenste luchtinlaten in de vorm van luchtuitstroomopeningen nog expressiever uit en toont hiermee zijn verwantschap met de AMG GT 4-Door Coupé. De frontsplitter loopt naadloos over in de zijdelingse aircurtains voor de voorwielen, die de luchtstroom optimaliseren en zo de aeroperformance en de cw-waarde verbeteren.

Gezien vanaf de zijkant verlagen de bredere AMG-dorpelverbreders deze compacte sportmodellen optisch, zodat ze nog lager op de weg lijken te liggen. In combinatie met het zilverchroompakket zijn de accenten uitgevoerd in zilverchroom, met het AMG-nightpakket zijn ze hoogglanzend zwart. De buitenspiegels zijn op het portier gemonteerd en weerspiegelen daarmee de look van Mercedes-AMG coupés en sportwagens. Dit oogt niet alleen heel sportief, het verbetert ook de aerodynamica.

De basismodellen zijn standaard uitgerust met aerodynamisch geoptimaliseerde 8,5 J x 18 inch tien-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, tantalgrijs, met banden 245/40 R18. De S-modellen hebben 19 inch lichtmetalen vijf-dubbelspaaks lichtmetalen AMG-velgen, die 8,5 inch breed zijn bij de A 45 S 4MATIC+ en 9 inch bij de CLA 45 S 4MATIC+. De aantrekkelijke aluminium velgen zijn aerodynamisch geoptimaliseerd, tantalgrijs gelakt en glansgedraaid, met banden respectievelijk 245/35 R19 en 255/35 R19 (CLA 45). Bij de basismodellen heeft het high-performance AMG-remsysteem grijze remklauwen met wit opschrift ‘AMG’. De S-modellen zijn herkenbaar aan de grotere rode 6-zuiger remklauwen met zwart opschrift ‘AMG’.

De achterzijde wordt gekenmerkt door twee ronde dubbele uitlaatsierstukken (diameter 82 mm) en de brede achterskirt. De S-modellen onderscheiden zich door grotere uitlaatsierstukken van 90 mm met interne demping en opschrift ‘AMG’. De breedtewerking van de achterzijde wordt benadrukt door de smalle, tweedelige achterlichtunits. De diffusor met twee verticale dubbele vinnen verhoogt de aerodynamica (CLA 45: vier aparte vinnen) en is verder voorwaarts naar het midden van de auto geplaatst waardoor hij efficiënter werkt. Finishing touch is de carrosseriekleurige spoilerrand op het dak respectievelijk het kofferdeksel (CLA 45).

De AMG-ontwikkelaars hebben de carrosserie rigoureus versterkt. Een lichtgewicht aluminium plaat die onder de motor is vastgeschroefd, verhoogt de torsiestijfheid aan de voorzijde van de auto. Ook inbegrepen zijn een steunbrace tussen de voorste veerpoten en pistoolvormige ‘shotguns’ extra versterkingsplaten die de langsdrager met de A-stijlen verbinden en zo de bewegingen van het voorste deel tot een minimum beperken. Diagonaal geplaatste stangen aan de voor- en achterkant van het subframe verbeteren de stijfheid verder.

Met een maximumvermogen van 310 kW (421 pk) is de volledig nieuwe 2,0 liter motor de krachtigste in serie geproduceerde viercilinder turbomotor ter wereld. Met deze motor heeft Mercedes-AMG het vermogen van de voorganger met 30 kW (40 pk) weten te overtreffen. Het maximumkoppel is eveneens verhoogd, van 475 naar 500 Nm.

In de 45-modellen levert de viercilindermotor zijn prestaties met twee vermogensvarianten: 310 kW (421 pk) in het zogenoemde S-model en 285 kW (387 pk) in het basismodel. De nieuwe compacte sportmodellen accelereren in een recordtijd van 0 tot 100 km/h: de A 45 S 4MATIC+ heeft daar 3,9 seconden voor nodig (CLA 45 S 4MATIC+: 4,0 seconden), terwijl het basismodel A 45 4MATIC+ dit in 4,0 seconden voor elkaar krijgt (CLA 45 4MATIC+: 4,1 seconden). De topsnelheid van de basismodellen is elektronisch begrensd op 250 km h, terwijl de S-modellen af fabriek een topsnelheid van 270 km/ h hebben. Met het optionele AMG Driver’s Package kan de topsnelheid ook voor de basismodellen worden verhoogd tot 270 km/ h.

Mercedes-Benz

Afgezien van de vermogenscijfers maakt de nieuwe motor ook indruk met zijn onmiddellijke respons. Om deze te kunnen bieden, werd de koppelkromme met grote nauwkeurigheid gevormd (’torque shaping’): het maximumkoppel van 500 Nm (480 Nm bij het basismodel) is beschikbaar over een toerenbereik van 5.000-5.250 t/min (4.750-5.000 t/min bij de basismodellen). Met deze configuratie hebben de engineers van AMG een vermogensafgifte gerealiseerd die vergelijkbaar is met die van een zuigmotor. De motorontwikkelaars wisten eveneens een dynamisch stijgende koppelkromme te realiseren in het lagere toerenbereik, wat de souplesse van de motor verbetert. Het toenemende koppel bij hogere toerentallen zorgt ervoor dat de motor gemakkelijker toeren maakt. Daarnaast benadrukt het hoge maximale toerental (tot 7.200 t/min) dat het een sportmotor is.

De nieuwe motor beschikt over tal van slimme constructiedetails. In tegenstelling tot de eveneens overdwars geplaatste viercilinder in de 35-modellen, roteert de nieuwe motor rond zijn verticale as onder een hoek van 180°. Dit betekent dat de turbo en het uitlaatspruitstuk nu aan de achterzijde zijn geplaatst, aan de kant van het schutbord. Het inlaatsysteem is zodoende aan de voorzijde geplaatst. Deze configuratie maakt een zo vlak en aerodynamisch mogelijk frontdesign mogelijk. Daarnaast maakt deze lay-out een luchtcirculatie met kortere afstanden en minder verstoringen mogelijk, zowel aan de inlaat- als uitlaatzijde.

De nieuwe twinscroll-turbo koppelt een optimale respons bij lage toerentallen aan een hoog vermogen in het bovenste toerenbereik. Daarnaast is de turbinebehuizing onderverdeeld in twee stroomgedeelten die parallel lopen. Samen met de eveneens gescheiden poorten in het uitlaatspruitstuk, wordt het hierdoor mogelijk om de uitlaatstroom separaat naar de turbine te geleiden. Dit moet ervoor zorgen dat de afzonderlijke cilinders geen negatieve invloed op elkaar hebben tijdens de laadcycli, ook wordt de gascyclus verbeterd. Daarnaast beschikken de assen van de compressor en de turbine voor het eerst over rollagers, net als de sterkste uitvoering van de 4,0 liter AMG-V8-motor die leverbaar is voor de AMG GT 4-Door Coupé. De rollagers beperken de mechanische wrijving in de turbo tot een minimum. Hierdoor reageert de lader sneller en wordt de topsnelheid sneller bereikt, met maximaal 169.000 t/min.

Met een maximale laaddruk van 2,1 bar biedt de 2,0 liter viercilinder turbomotor ook topprestaties op dit vlak. De elektronisch geregelde overdrukklep zorgt ervoor dat de laaddruk nauwkeuriger en flexibeler kan worden aangepast, met name tijdens het accelereren onder deellast. Bij dit proces is rekening gehouden met tal van parameters. Bij dit proces is rekening gehouden met tal van parameters. De voornaamste inputsignalen voor de regeleenheid van de overdrukklep zijn de laaddruk, de positie van de gasklep en de klopneiging. Er worden aanpassingen gedaan op basis van de temperatuur van de inlaatlucht, de motortemperatuur, het toerental en de luchtdruk in de omgeving. Hierdoor kan ook de laaddruk tijdelijk worden verhoogd (overboost) tijdens het accelereren.

Er is naast olie en water ook frisse lucht nodig voor het koelen van de turbo. Die wordt direct van de grille, via de motorafdekking die ook werkt als luchtgeleider, en openingen onder de motorkap naar de turbo geleid. Het concept is gebaseerd op de wijze waarop de aan de binnenzijde van de motor geplaatste turbo’s van de huidige 4,0 liter AMG-V8-motoren, die in 2014 debuteerde in de AMG GT, worden gekoeld. Daarnaast is de turbinebehuizing voorzien van een geïntegreerde isolatie.

Het volledig aluminium carter is gevormd door middel van coquillegieten en kenmerkt zich door uitmuntende materiaaleigenschappen. In dit proces wordt het gesmolten aluminium in de metalen vorm gegoten met behulp van de zwaartekracht. Dankzij de goede thermische geleidbaarheid maakt de watergekoelde mal snel afkoelen en uitharden van het gesmolten materiaal mogelijk. Dit levert een fijnkorrelige structuur op die tot een optimale sterkte leidt. Met behulp van gesloten zandkernen kan een complexe inwendige geometrie worden gerealiseerd.

De zogenoemde gesloten dekselconstructie, een constructie uit de autosport zorgt voor een uitstekende stijfheid in combinatie met een laag gewicht en het maakt een maximale verbrandingsdruk van 160 bar mogelijk. De gedeelten rond de cilinders zijn grotendeels massief en de afdekplaat is slechts voorzien van kleine openingen voor de koeling en de motorolie. De carterconstructie met een lichtgewicht krukas van gesmeed metaal en zuigers van gesmeed aluminium met geoptimaliseerde zuigerringen combineert een lage frictie met een maximale sterkte. Het maximale toerental is 7.200 t/min en het maximale vermogen wordt geleverd bij 6.750 t/min. De carterpan is voorzien van keerplaten, zodat er ondanks het grotere formaat en zelfs tijdens intensief accelereren altijd voldoende motorolie aanwezig is om alle relevante componenten te smeren.

Mercedes-Benz

Om de frictie tussen de zuigers en de cilinders te verminderen, zijn de cilinderwanden gecoat met behulp van de gepatenteerde NANOSLIDE-technologie. Dit geeft de cilinderwanden een spiegelglad oppervlak voor een minimale frictie. Het materiaal is twee keer zo hard als conventionele cilinderwanden van gietijzer en biedt zodoende een veel langere levensduur. NANOSLIDE is ontwikkeld door Daimler AG en wordt beschermd door meer dan negentig patentfamilies en meer dan veertig patenten. De coating werd voor het eerst toegepast bij de AMG-motor M 156, daarna profiteerden ook andere AMG-motoren ervan en de bewerkingstechniek werd eveneens toegepast in de Formule 1-motor van Mercedes AMG Petronas Motorsport.

Door de injectiemonden en het bougiesysteem in de cilinderkop te herpositioneren en onder een kleine hoek te plaatsten, was het mogelijk om de uitlaatkleppen veel groter te maken dan bij de vorige motor. De grotere dwarsverbindingen in het uitlaattraject zorgen ervoor dat de gassen uit de verbrandingskamers stromen met beperkte verliezen. Ook de mate van zuigerontluchting kon worden gereduceerd.

Twee bovenliggende nokkenassen sturen de zestien kleppen aan via lichtgewicht rolnokvolgers. De nokkenasverstelling aan de inlaat- en uitlaatzijde zorgen voor een uitstekende respons en een optimalisatie van de gascyclus onder alle omstandigheden. De variabele klepbediening CAMTRONIC aan de uitlaatzijde is een andere feature, met twee nokken per klep. De nokken hebben een verschillende geometrie zodat de uitlaatkleppen, afhankelijk van de nokinstelling die het beste past bij de rijomstandigheden, kort of lang kunnen worden geopend; voor een betere respons bij lage toerentallen, zuinig en comfortabel rijden bij middelhoge toerentallen en een volledige vermogensafgifte in het hoge toerenbereik.

Turbotechniek met directe injectie met een straalgeleid verbrandingsproces zorgt niet alleen voor een hoge vermogensopbrengst, het verbetert ook de thermodynamische efficiëntie en reduceert zodoende zowel het brandstofverbruik als de uitlaatemissie.

Voor het eerst is de nieuwe high-performance viercilinder voorzien van tweevoudige benzine-inspuiting. In de eerste fase zorgen de zeer snel en nauwkeurig werkende piëzo-injectoren ervoor dat de brandstof in de verbrandingskamers wordt gespoten onder een druk tot 200 bar. Dit is deels een meervoudig proces dat wordt aangestuurd door het motormanagement. In de tweede fase vindt er extra indirecte inspuiting plaats via het inlaatspruitstuk met behulp van magneetkleppen. Dit is noodzakelijk om het hoge specifieke vermogen van de motor te realiseren. De elektronisch geregelde brandstoftoevoer werkt onder een druk van 6,7 bar.

Het hoge vermogen vereist een effectief koelsysteem. Dit systeem is zo ontworpen dat de cilinderkop en het carter tot verschillende temperatuurniveaus kunnen worden gekoeld. Met deze innovatieve maatregel kan een koude cilinderkop maximaal vermogen bieden bij een efficiënte ontstekingstiming en kan een warm carter interne wrijving beperken. De koelvloeistof wordt naar de cilinderkop geleid door een mechanische waterpomp, terwijl het motorblok wordt gekoeld via een tweede, elektrische, high-performance waterpomp. Na een koude start blijft deze pomp uitgeschakeld tot de motor opgewarmd is. Ingeschakeld wordt de pomp door de regeleenheid van de motor aangestuurd, zodat het motorblok altijd naar behoefte gekoeld wordt. De pomp kan ook in- of uitgeschakeld worden al naargelang de omstandigheden, bijvoorbeeld als er rustig wordt gereden met lage toerentallen. Daarnaast zorgt de elektrische waterpomp ervoor dat het volledige motorvermogen beschikbaar is over het gehele toerenbereik, met een optimale warmteafvoer. De pomp biedt ook bescherming tegen thermische schade bij stationaire motorloop bij zeer hoge buitentemperaturen. Daarnaast beschikt de motor over een olietemperatuurregelaar die tijdens de opwarmfase de motorolietemperatuur flexibel regelt. Hiermee komt de motor sneller op bedrijfstemperatuur en worden wrijving en slijtage geminimaliseerd. Een bijkomend milieuvoordeel is dat het brandstofverbruik en koude start-emissie ook worden verlaagd.

De hoge drukvullingsfactor van de motor vereist een krachtige tussenkoeling. Om ervoor te zorgen dat de inlaatlucht ondanks de extreme hitte kan worden afgekoeld tot bijna de omgevingstemperatuur, is voor het eerst een tweetraps indirect koelsysteem ontwikkeld. Dit werkt in combinatie met de airconditioning, wordt toegepast in de S-modellen en is geïntegreerd in het lagetemperatuurcircuit. Een en ander vergde een volledig nieuwe lay-out van de radiateurconfiguratie in de frontend. Eén radiateur bevindt zich in de wielkast, een tweede in de eerste rij van de middelste koelmodule. De afzonderlijke radiateur- en koelsysteemconfiguratie, alsmede een speciaal op behoefte (op de weg) en performance (racecircuit) ontworpen thermomanagement, zorgen voor efficiënte en op elkaar afgestemde koelprestaties.

Mercedes-Benz

Functies zoals het dynamomanagement, het ECO start-stopsysteem met snelle herstarts, de ‘zeil’-functie en het benzinepartikelfilter maken allemaal deel uit van het technologiepakket van de nieuwe AMG-viercilinder.

De AMG SPEEDSHIFT DCT 8G-transmissie met dubbele koppeling draagt ook bij aan het karakter van de auto. De overbrengingsverhoudingen zijn zo ingesteld dat de bestuurder bij alle snelheden snel kan accelereren. Bovendien zorgt dit voor korte schakeltijden en het optimale toerental bij het opschakelen. Afhankelijk van het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma wordt een specifieke rijconfiguratie aangeboden met andere gaspedaal- en schakelkarakteristieken. Bestuurders die graag zelf schakelen, kunnen in elk rijprogramma de handmatige transmissiemodus selecteren. In de M-modus kan razendsnel worden geschakeld met de stuurschakelpaddles.

Aan de bijzonder rijbeleving wordt ook bijgedragen door de standaard, volledig variabele vierwielaandrijving. Het geheim is de AMG TORQUE CONTROL in het nieuwe achterasdifferentieel: dit is voorzien van twee elektronisch bestuurde lamellenkoppelingen die beide zijn verbonden met een aandrijfas achter. Zo kan het aandrijfvermogen niet alleen volledig variabel worden verdeeld tussen de voor- en achterwielen maar ook variabel tussen het linker- en rechterachterwiel. Dit betekent dat het motorkoppel al naargelang het rijprogramma en de rijstiuatie afzonderlijk naar beide achterwielen kan worden gedistribueerd. Het resultaat is consistent optimale trekkracht, zelfs bij slecht wegdek en extreem bochtenwerk, bijvoorbeeld op het circuit. Daarnaast biedt deze geavanceerde oplossing een Drift-modus (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket), wat ‘powersliding’ mogelijk maakt en daarmee het rijplezier vergroot. De Drift-modus kan worden geactiveerd in het ‘RACE’-rijprogramma met de stuurschakelpaddles mits ESP is uitgeschakeld en de transmissie in de M-modus staat.

De verdeling van het aandrijfkoppel over de voor- en achteras en tussen de twee achterwielen wordt elektromechanisch geregeld. De factoren die van invloed zijn op de koppelverdeling zijn niet alleen de rijsnelheid, de langs- en dwarsacceleraties en de stuurhoek, maar ook het verschil in aantal omwentelingen tussen de afzonderlijke wielen, de gekozen versnelling en de positie van het gaspedaal. De voordelen van een elektromechanische regeling ten opzichte van een elektro-hydraulisch systeem gelden vooral voor de rijdynamiek, met name door de aanzienlijk snellere respons en de toerentalonafhankelijke bediening van de lamellen over het hele verstelbereik.

De besturing van de vierwielaandrijving is afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de geselecteerde AMG DYNAMICS-modus. In ‘Basic’ en ‘Advanced’ staat het 4MATIC-systeem in de ‘Comfort’-modus. In ‘Pro’ en ‘Master’ (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) schakelt het 4MATIC-systeem over naar de Sport-modus voor een nog soepeler handling en nog hogere stabiliteitslimieten.

Het drietraps ESP heeft individuele bedieningsstrategieën in de SPORT HANDLING MODE die grotere drifthoeken toestaan voordat het systeem ingrijpt, wat een sportieve rijstijl mogelijk maakt. Bij het insturen in een bocht reageren de 45-modellen met nog meer souplesse door remingrepen bij het achterwiel dat zich aan de binnenzijde van de bocht bevindt – afhankelijk van de geselecteerde AMG DYNAMICS-modus of het gekozen rijprogramma.

De vooras bestaat uit een constructie met McPherson-veerpoten. De wielgeleiding verloopt aan beide zijden door middel van een dwarsgeplaatste draagarm onder de wielas, een veerpoot en een spoorstang. De speciale asgeometrie vermindert de invloeden van de aandrijving op de besturing en zorgt voor veel comfort en een uitstekende wendbaarheid. De nieuwe dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium beperken de ongeveerde massa en maken zo een gevoeliger respons van de vering mogelijk. De remzadels bij de vooras zijn radiaal geschroefd, een technologie afkomstig uit de autosport. De drager van de vooras kenmerkt zich door een extra stevige bevestiging en levert zodoende een bijdrage aan de stijfheid van de voorzijde.

Mercedes-Benz

De achteras met vier draagarmen is via een draaistel star met de carrosserie verbonden voor een zeer hoge mate van torsiestijfheid. De achterwielen zijn voorzien van drie dwarsgeplaatste draagarmen en een in lengterichting geplaatste draagarm plus specifieke lagers.

De optioneel leverbare adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL biedt de bestuurder keuze uit drie afstellingen van het onderstel, variërend van comfortabel tot sportief. Het systeem werkt volledig automatisch en past de dempingskracht al naargelang de rijsituatie, op elk wiel aan het wegdek en de rijsituatie aan. Dat gebeurt binnen milliseconden traploos in een breed dempingskenveld. Het resultaat: het afrolcomfort en de souplesse nemen in gelijke mate toe.

Het high-performance remsysteem zorgt voor een fadingvrije vertraging en korte remwegen. In de basismodellen zijn aan de vooras vaste monoblock-remzadels met vier zuigers en 350 x 34 mm grote remschijven gemonteerd, de achteras is voorzien van vuistzadels met één zuiger en 330 x 22 mm grote remschijven. De schijven zijn inwendig geventileerd en geperforeerd om de warmte beter af te voeren en remfading, ook bij extreme belasting, te voorkomen. De grijze remklauwen zijn voorzien van een wit opschrift ‘AMG’. De S-modellen hebben een nog ruimer bemeten remsysteem met vaste remzadels met zes zuigers en 360 x 36 mm schijven op de vooras. Hier zijn de remzadels rood en voorzien van een zwart opschrift ‘AMG’.

De snelheidsafhankelijke, elektromechanische sportparameterstuurbekrachtiging past met zijn directe instuurkarakteristiek perfect bij een sportief rijgedrag. De stuurbekrachtiging is uitgevoerd met een speciale tandheugel met variabele verhouding en twee kenvelden: afhankelijk van het gekozen rijprogramma zorgt dit voor een sportief-straf of een meer comfortabel stuurgevoel. De starre bevestiging aan de integraaldrager verbindt de stuurbekrachtiging beter met de carrosserie en zorgt zo voor nog meer stuurprecisie.

De uitlaat heeft standaard een uitlaatklep die automatisch wordt geregeld afhankelijk van het motortoerental en de belasting. Al naargelang het gekozen rijprogramma wordt de sound daarmee ingesteld, van harmonieus-bescheiden (in de rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’ en ‘Sport’) tot emotioneel-sportief (in ‘Sport+’).

De zes AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket) maken een grote spreiding van de voertuigkarakteristiek van comfortabel tot dynamisch mogelijk. Daarbij worden tal van relevante parameters veranderd:

  • Aandrijflijn: afstelling van het gaspedaal, schakeltijden en timingpunten, soundinstellingen in de stijlen Reduced, Moderate, Sport of Dynamic.
  • Transmissie: automatisch of handmatig.
  • AMG DYNAMICS: dynamiekverhogende functies zoals vierwielaansturing, stuurkarakteristiek en extra ESP-functies in de stijlen Basic, Advanced, Pro of Master (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket).
  • Uitlaat: klank en eigenschappen van de soundfuncties Balanced of Powerful.
  • Onderstel (bij optioneel AMG RIDE CONTROL-onderstel): in Comfort, Sport, Sport+.

De rijprogramma’s bieden een persoonlijke rijervaring, afgestemd op de rijomstandigheden en de wensen van de bestuurder.

Mercedes-Benz

  • ‘Slippery’: optimale afstemming op een glad wegdek, met gereduceerd vermogen en een vlakke koppelcurve. Slepende versnellingswisselingen en eerder opschakelen ondersteunen het rijgedrag dat is gericht op stabiliteit.
  • ‘Comfort’: comfortabel en zuinig rijden, onder meer door zeer vroegtijdig opschakelen. Het onderstel en de besturing zijn afgestemd op comfort. Daarnaast is het ECO start-stopsysteem actief.
  • ‘Sport’: sportieve eigenschappen dankzij een soepeler reactie op het gaspedaal van de bestuurder, kortere schakeltijden, sneller terugschakelen en duidelijk gevoeliger schakelen door dubbele ontkoppeling. Een meer dynamische vering en stuurinrichting.
  • ‘Sport+’: extreem sportieve eigenschappen dankzij een nog soepeler gasrespons, een markanter motorgeluid bij de dubbele ontkoppeling tijdens het terugschakelen met gedeeltelijke cilinderuitschakeling voor optimale schakeltijden. Verhoogd stationair toerental voor sneller optrekken. Dynamischer afstelling van onderstel en besturing.
  • ‘RACE’: voor zeer dynamisch rijden op afgesloten circuits. Bij dit rijprogramma worden alle parameters ingesteld op maximale performance.
  • ‘Individual’: met dit rijprogramma kan de bestuurder naar eigen voorkeur een aantal parameters selecteren en deze instellingen opslaan. Bovendien staat met de transmissie-afstellingen ‘Reduced’ en ‘Moderate’ ook de ‘zeil’-functie ter beschikking.

Als functie van de AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma’s zijn de nieuwe 45- modellen voorzien van AMG DYNAMICS. Deze geïntegreerde rijdynamiekregeling breidt de stabiliserende functies van het ESP uit met souplesse-verhogende ingrepen op de vierwielaandrijving, stuurkarakteristieken en extra ESP-functies. Bij een snel genomen bocht zorgt een kortstondige remingreep aan het achterwiel aan de binnenzijde van de bocht voor een gedefinieerd giermoment om de hoogteas, waardoor het insturen in de bocht spontaan en zeer nauwkeurig zou verlopen.

Het spectrum varieert van extreem stabiel tot zeer dynamisch. Op het multimediadisplay wordt bij de keuze van de rijprogramma’s het nieuwe AMG DYNAMICS-symbool met de bijpassende extra informatie weergegeven.

  • ‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval vertonen de compacte sportmodellen een zeer stabiel rijgedrag met een hoge mate van gierdemping.
  • ‘Advanced’ is ingeschakeld in het ‘Sport’-rijprogramma. De 45-modellen behouden een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.
  • ‘Pro’ (afkorting voor ‘Professional’) behoort tot het ‘Sport+’-rijprogramma. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer hulp bij dynamische rijmanoeuvres, terwijl de wendbaarheid en de feedback van de weg bij het nemen van bochten verder worden verbeterd.
  • ‘Master’ is gekoppeld aan het ‘RACE’-rijprogramma (standaard bij de S-modellen, bij de basismodellen inbegrepen bij het optionele AMG DYNAMIC PLUS-pakket). De ‘Master’-modus is bedoeld voor bestuurders die dynamiek en rijplezier willen ervaren op afgesloten racecircuits. De ‘Master’-modus biedt een voertuigbalans met licht overstuur, een lage stuurhoek en een soepeler besturing. Op deze manier zorgt deze modus voor maximale wendbaarheid en wordt het rijdynamische potentieel optimaal benut. Om de ‘Master’-modus te activeren, moet de bestuurder via een aparte toets in de middenconsole het ESP omschakelen naar de ESP SPORT HANDLING-modus of naar ESP OFF.

De bestuurder en voorpassagier zitten actief op geprofileerde sportstoelen in een rijactieve zitpositie met stevige zijdelingse ondersteuning. De standaardbekleding met een combinatie van lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA zwart heeft AMG-specifieke accenten zoals dubbele rode siernaden. Daarop afgestemd zijn er rode designo veiligheidsgordels en is het sierelement van het dashboard uitgevoerd in zwart microvezel DINAMICA met rode piping. Ook de verchroomde luchtuitstroomopeningen zijn voorzien van een rode ring. Als alternatief kan worden gekozen voor bekleding lederlook ARTICO nevagrijs/zwart met middengrijze dubbele siernaden en een sierelement van langsgeslepen licht aluminium.

De A45 S en CLA 45 S gaan nog een stap verder: in het hele interieur zijn het accenten die het autosportkarakter van deze snelle uitvoeringen benadrukken. Tot de standaarduitrusting behoren ook het AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA met gele contrastsiernaden, een gele 12-uur-markering, AMG-stuurwieltoetsen en AMG-logo, alsmede sfeerverlichting. Alle modellen hebben een hoogglanzend zwarte middenconsole met standaard touchpad en bovendien een bedieningspaneel met extra schakelaars voor de bediening van het drietraps ESP, de handmatige schakelmodus en de optionele adaptief verstelbare demping AMG RIDE CONTROL. In combinatie met het optionele lederpakket is de rand van de middenconsole uitgevoerd in zilverchroom. De karakteristieke, sportieve AMG-ambiance wordt ook onderstreept door de sportpedalen van geborsteld rvs met rubbernoppen, zwarte vloermatten met opschrift ‘AMG’ en rand in nubucklederlook, de interieurhemel van zwarte stof en de AMG-instaplijsten van geborsteld rvs voorin met opschrift ‘AMG’.

Bij het combi-instrument is er keuze uit de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’. Bijzonder markant is de ‘Supersport’-modus met een centrale, ronde toerenteller en aanvullende informatie in de vorm van staafdiagrammen links en rechts van de toerenteller. Het perspectief lijkt tot in de diepte van de achtergrond tot een kunstmatige horizon te reiken.

Via het AMG-menu kan de bestuurder verschillende speciale weergaven oproepen:

  • Schakelaanduiding met geel ‘M’-symbool in de handmatige modus.
  • Warm-up menu temperatuur van motor- en transmissieolie.
  • Set-up menu AMG DYNAMIC SELECT-instellingen.
  • G-meter – langs- en dwarskrachten.
  • Racetimer – stopwatch, ronde- en sectortijden.
  • Motorgegevens – vermogen en koppel, temperatuur van motor- en transmissieolie.

Ook het multimediadisplay met touchscreen benadrukt het dynamische karakter met individuele AMG-weergaven zoals de visualisering van de rijprogramma’s, AMG TRACK PACE en telemetriegegevens.

Mercedes-Benz

En natuurlijk ontbreekt ook spraakbediening niet. Deze wordt geactiveerd met de woorden “Hey Mercedes”. Dankzij kunstmatige intelligentie herkent en begrijpt MBUX nagenoeg alle zinnen op het gebied van infotainment en voertuigfuncties, zelfs als ze indirect worden uitgedrukt.

De actieve afstandsassistent DISTRONIC en de cruisecontrol kunnen worden bediend via de linker toetsen op het stuurwiel. Via de rechter toetsen worden de spraakbediening en telefoon bediend alsmede het geluidsvolume, de muziekselectie en andere functies van het infotainmentsysteem.

De S-modellen zijn standaard uitgerust met een AMG Performance-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA (optioneel voor de basismodellen). Met de AMG-stuurwieltoetsen (standaard bij de S-modellen, optioneel bij de basismodellen in combinatie met het Performance-stuurwiel) zijn de AMG-rijprogramma’s binnen handbereik en kunnen ook andere AMG-functies direct vanaf het stuurwiel gemakkelijk worden bediend.

AMG TRACK PACE, de virtuele race-ingenieur, is standaard bij de S-modellen en is verder optioneel leverbaar in combinatie met navigatie vanaf harde schijf en mediadisplay: de software maakt deel uit van het MBUX infotainmentsysteem en bewaakt bij racen op een circuit continu meer dan tachtig voertuigspecifieke gegevens (bijvoorbeeld snelheid, acceleratie). Daarnaast worden ook ronde- en sectortijden weergegeven alsook het verschil tussen een reële en een referentietijd. Omdat specifieke weergaven in groen of rood worden weergegeven, kan de bestuurder in één oogopslag zonder cijfers te lezen zien of er sneller of langzamer wordt gereden dan de beste tijd.

Na enkele snelle ronden kan de bestuurder de gegevens gebruiken om zijn rijvaardigheid te analyseren en, indien nodig, te verbeteren. Daarnaast kunnen versnellings- en vertragingswaarden (bijvoorbeeld 0-100 km/h, ¼ mijl, 100-0 km/h) worden gemeten en opgeslagen. Dankzij een nieuw ontwikkeld algoritme dat de positie van het voertuig zo nauwkeurig mogelijk bepaalt, herkent AMG TRACK PACE zelfs wanneer het circuit verlaten of ingekort is. Dit gebeurt met behulp van GPS-gegevens en de in het voertuig beschikbare sensoren (acceleratie, gyroscoop, stuurhoek, wielsnelheden).

De gegevens worden weergegeven op het multimediadisplay, in het combi-instrument en op het optionele head-up display. Bekende circuits, zoals bijvoorbeeld de Nürburgring of Spa Francorchamps, zijn al opgeslagen. Verder is het ook mogelijk om eigen circuits te registreren. De kaartweergave kan worden omgeschakeld van 2D naar 3D en online worden bijgewerkt.

De augmented reality-functie van MBUX maakt het ook mogelijk om de ideale lijn van een opgeslagen racecircuit weer te geven op het multimediadisplay of het optionele head-up display, zodat de bestuurder de rondetijden kan verbeteren met een virtuele instructeur aan boord.

Kijk voor meer autonieuws op de website van Autozine. Autozine is het auto-magazine op Internet. Autozine is in 1999 gestart in Nederland en is uitgeroeid tot een pan-Europese uitgever met websites in negen landen.