085 - 06 06 390 hallo@wensauto.nl

Audi introduceert binnenkort een nieuwe versie van zijn elektrische SUV. De Audi e-tron 50 Quattro heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 230 kW en een koppel van 540 Nm. Met een 71 kWh sterke accu biedt hij een theoretische bereik van meer dan 300 kilometer. Deze nieuwe versie, die onder de e-tron 55 quattro wordt gepositioneerd, komt eind 2019 naar Nederland. 

Net als zijn krachtigere broer heeft deze nieuwe instapversie een elektromotor op de voor- en achteras. De 230 kW sterke SUV heeft een maximumkoppel van 540 Nm en accelereert in 7,0 seconden van 0 naar 100 km/u. Zijn topsnelheid is elektronisch afgeregeld op 190 km/u. Om zo efficiƫnt mogelijk te rijden, wordt de e-tron 50 Quattro in de basis aangedreven door de achterste elektromotor en springt de voorste motor bij wanneer nodig.

De accu van de Audi e-tron 50 Quattro bestaat uit 324 prismatische cellen verdeeld over 27 modules. Deze slaan tot 71 kWh energie op; genoeg voor een theoretisch bereik van meer dan 300 kilometer in de WLTP-cyclus. Het rendement kan mede worden toegeschreven aan de nieuw afgeregelde aandrijflijn en verschillende optimalisaties aan het hoogspanningssysteem. Ook het lagere gewicht van de accu en de standaard aanwezige warmtepomp dragen bij aan de efficiency. Die laatste voorziening regelt niet alleen de temperatuur van het interieur en de accu, maar koelt ook de elektromotoren, de elektronica en de lader. Op deze manier zorgt het systeem ervoor dat de hoogspanningscomponenten een lange levensduur hebben en dat de accu extra snel kan worden geladen.

De Audi e-tron 50 Quattro kan tot 120 kW laden bij een snellader. Dit betekent dat de elektrische SUV in ongeveer een half uur al is opgeladen voor de volgende lange afstand. Als alternatief kan de batterij worden gevoed met wisselstroom (AC). Bij een laadcapaciteit van 11 kW duurt dit ongeveer zeven uur. Voor thuis opladen is de Audi e-tron 50 Quattro standaard uitgerust met een compact mobiel oplaadsysteem. Het ondersteunt een laadcapaciteit tot 11 kW bij aansluiting op een industrieel stopcontact van 400 volt. Tot 2,3 kW is mogelijk met een 230 volt stopcontact.

Net als de krachtigere versie van de elektrische SUV, recupereert de e-tron 50 Quattro energie via zijn elektromotoren in meer dan 90 procent van alle vertragingsacties. Dit betekent dat de energie van praktisch elke remmanoeuvre wordt teruggewonnen. Het nieuw ontwikkelde remsysteem met elektrohydraulische bediening wordt geactiveerd bij een vertraging van meer dan 0,3g. Dit resulteert in korte remafstanden in alle situaties.

De Efficiency Assistant helpt de bestuurder zo economisch mogelijk te rijden door het geven van advies over het accumanagement. Het systeem maakt gebruik van radarsensoren, camerabeelden, navigatiegegevens en car-to-X-informatie om de verkeersomgeving en de route te detecteren. In combinatie met de adaptieve Cruise-Assist kan de Efficiency Assistant de auto daarnaast voorspellend laten afremmen en versnellen.

De Audi e-tron 50 quattro, die zal worden gebouwd in de CO2-neutrale fabriek in Brussel, komt eind 2019 naar Nederland. Hij is binnenkort online via de Nederlandse Audi dealers te reserveren. De prijzen en specificaties van deze nieuwe uitvoering van de elektrische SUV worden in augustus bekendgemaakt.

Meer autonieuws op www.autozine.nl