Selecteer een pagina

Porsche viert het tienjarig bestaan van de Panamera met een speciale versie. De nieuwe Panamera 10 Years Edition beschikt over een bijzondere standaarduitrusting en exclusieve designaccenten. Zo hebben de speciale modellen 21 inch Panamera SportDesign wielen die in zijdeglans witgoud metallic gespoten zijn en een ‘Panamera10’-logo in zijdeglans witgoud metallic op de voorportieren. Het jubileumlogo is ook te vinden op het dashboard en op de instaplijsten. Het interieur is uitgevoerd in zwart gedeeltelijk leer met stiksels in witgoud. De nieuwe jubileumeditie is er als Panamera 4 en 4 E-Hybrid en als limousine en Sport Turismo. 

De Panamera 10 Years Edition zijn standaard onder meer voorzien van LED-matrix koplampen inclusief PDLS Plus, Lane Change Assist en Lane Keeping Assist met verkeersbordherkenning, en ParkAssistent met achteruitrijcamera. Ook standaard zijn een panoramadak, privacyglass, verwarmbare comfortstoelen (14-voudig verstelbaar) met het Porsche embleem op de hoofdsteunen, Soft-Close portieren, digitale radio en het BOSE Surround Sound System.

Met de adaptieve driekamer luchtvering inclusief het Porsche Active Suspension Management (PASM) en Stuurbekrachtiging Plus is de Panamera 10 Years Edition ook standaard uitgerust. Porsche levert de hybride jubilieummodellen met een on-board lader met een laadvermogen van 7,2 kW in plaats van de standaard 3,6 kW.

De Panamera 4 10 Years Edition met 2,9-liter bi-turbo V6-motor en 243 kW / 330 pk heeft een consumentenadviesprijs van € 146.300. De Panamera Sport Turismo met dezelfde motor is verkrijgbaar vanaf € 151.800. De jubileumeditie van de Panamera 4 E-Hybrid kost € 138.400 en de prijzen voor de Sport Turismo starten bij € 141.800. De 2,9-liter bi-turbo V6-motor en de krachtige elektromotor met 100 kW / 136 pk zorgen samen voor een systeemvermogen van 340 kW (462 pk).

Ingenieurs van Porsche bleven in de loop van de meer dan 70-jarige geschiedenis van het merk op dit idee terugkomen. Prototypes zoals de Type 530 op basis van de 356, verlengde varianten van de 928 en de 911 of de vierdeurs coupé Type 989 haalden allemaal de serieproductie niet. Aan het begin van de nieuwe eeuw werd besloten een hatchback-saloon met vier portieren te ontwikkelen. Tot de specificaties behoorden onder meer een Porsche-waardige rijdynamiek, een royale binnenruimte en de onmiskenbare looks van een Porsche.

De eerste Panamera, met de interne aanduiding G1, debuteerde in april 2009 in Shanghai. De Panamera zat bomvol innovaties: voor het eerst werd een auto in dit topsegment aangeboden met een transmissie met dubbele koppeling (PDK) en een start-stopsysteem. Het vlaggenschip, de Panamera Turbo, kreeg ook luchtvering, evenals een verstelbare, multidimensionaal uitschuifbare achterspoiler.

De Panamera markeerde in 2011 een nieuw tijdperk voor Porsche: dat van de elektromobiliteit. Als de eerste volledige hybride in de luxeklasse was de Panamera S Hybrid de meest economische Porsche. Twee jaar later liep de Panamera S E-Hybrid opnieuw voorop in het segment als ’s werelds eerste plug-in hybride. Het modellengamma bleef snel groeien; de Panamera was en is uiterst belangrijk voor Porsche. Met een vermogen tot maximaal 570 pk en sinds 2013 ook verkrijgbaar met een verlengde wielbasis vestigde Porsche zich onwrikbaar in een nieuw marktsegment.

De ontwikkeling van de tweede Panamera-generatie (G2) volgde verschillende wegen: naast de limousine, die in juni 2016 in Berlijn zijn wereldpremière beleefde, en de verlengde versie werd een derde variant ontwikkeld op het gezamenlijke platform: de Sport Turismo. Vanaf 2017 bracht het ontwerp en het carrosserieconcept meer veelzijdigheid naar de luxeklasse. De G2 is sportiever en eleganter, maar met dezelfde binnenruimte. Het exterieur herbergt opnieuw tal van innovaties, van binnen maakte een gedigitaliseerd display en een innovatief bedieningsconcept zijn opwachting.

Dankzij chassissystemen zoals de driekamer luchtvering, achterasbesturing en het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) voelt de Panamera zich zowel op de openbare weg als op het circuit even thuis. Het vermogensbereik van de benzinemotoren loopt van 330 tot 550 pk. En met z’n ‘booststrategie’ van de 918 Spyder hypercar maakt hij sportwagenachtige prestaties in combinatie met een hoog rendement mogelijk. Het topmodel is de Panamera Turbo S E-Hybrid met een systeemvermogen van 680 pk.

Meer autonieuws op www.autozine.nl