Selecteer een pagina

De Audi A8 is voortaan leverbaar als plug-in hybride onder de naam A8 60 TFSI e Quattro. Dankzij plug-in hybridetechnologie kan het topmodel van Audi theoretisch tot 48 kilometer volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij rijden. De 3.0 TFSI turbo-benzinemotor en een elektromotor voor een systeemvermogen van 330 kW / 449 pk beloven samen een combinatie van prestaties en efficiency. 

De Audi A8 60 TFSI e quattro is er met een normale en verlengde wielbasis (A8 L). Bij beide gaat een V6 turbo benzinemotor een samenspel aan met de elektromotor, die in de achttraps Tiptronic-transmissie is geïntegreerd. De elektromotor fungeert tijdens uitrollen en afremmen als dynamo. De energie die daarbij wordt opgewekt, gaat rechtstreeks naar het batterijpakket, dat zich onder de vloer van de bagageruimte bevindt. De opslagcapaciteit van 14,1 kWh maakt theoretisch een vol-elektrische actieradius van 48 kilometer volgens de WLTP-norm mogelijk (A8 L: 46 km). Het systeemvermogen van de vierwielaangedreven A8 60 TFSI e Quattro bedraagt 330 kW / 449 pk. Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar vanaf 1.250 tpm.

Wat prestaties en verbruik betreft zijn de Audi A8 60 TFSI e quattro en de verlengde versie gelijk aan elkaar. In boost-modus accelereert de limousine in 4,9 seconden van 0-100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het gemiddelde verbruik volgens de WLTP-testcyclus bedraagt 2,5 l/100 km (CO2: 57-61 g/km).

In de rijstrategie van de A8 60 TFSI e Quattro ligt opgesloten dat een zo’n groot mogelijk deel van de ritten elektrisch wordt uitgevoerd en dat de uitstoot van CO2 zoveel mogelijk wordt beperkt. De Predictive Operating Strategy speelt daarbij een sleutelrol. De auto start altijd in de EV-modus voor elektrisch rijden. Daarnaast zijn er de Hybrid Auto en Hybrid Hold modus. In de eerste stand wordt de lading van de batterij via de vooruitziende rijstrategie optimaal over de route verdeeld. Als het mogelijk is, wordt er elektrisch gereden. In ‘Hold’-modus wordt de batterijlading op het huidige niveau gehouden. Na een lange rit is het zo bijvoorbeeld mogelijk om op de plaats van aankomst volledig elektrisch te rijden, bijvoorbeeld in een milieuzone.

De momenten waarbij de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt zijn belangrijk. Hierbij wordt namelijk energie teruggewonnen en daarmee is de elektrische actieradius te optimaliseren. Zo verzorgt de elektromotor circa 90 procent van alle dagelijkse remacties (tot 0,3 G). Bij afremmen is tot 80 kW aan energie terug te winnen. Ook aanwijzingen via de Audi virtual cockpit en het head-up display ondersteunen de bestuurder bij het realiseren van een zo efficiënt mogelijke rijstijl. Via Audi drive select kiest de bestuurder uit de rijkarakteristieken comfort, efficiency, auto en dynamic.

De A8 60 TFSI e Quattro wordt standaard geleverd met een mode 3-laadkabel voor publieke laadpunten en het Audi Charging system compact. Bij een 400 V/16A-aansluiting duurt het circa 2,5 uur om het batterijpakket volledig op te laden. Via een huishoudaansluiting (230 V/10 A) bedraagt de laadtijd voor een lege accu 6,5 uur. De A8 60 TFSI e Quattro wordt in Nederland standaard geleverd met de Shuttel-pas, die toegang geeft tot alle Shuttle (laad)diensten.

De myAudi app maakt het op elk moment mogelijk om de laadstatus en resterende elektrische actieradius van de A8 60 TFSI e Quattro te raadplegen en om het laadproces te starten. Ook laad- en verbruiksstatistieken zijn in te zien en met de app is tevens het voorverwarmen of -koelen van het interieur te activeren. Voor optimaal comfort worden hierbij ook de verwarmings- en koelfuncties van stuur, stoelen, buitenspiegels en voor- en achterruiten ingezet.

De A8 60 TFSI e quattro-modellen zijn te herkennen aan een specifieke lichtsignatuur, zoals die van de 100 procent elektrisch aangedreven e-tron. Zo heeft de dagrijverlichting vijf horizontale elementen op de randen van de luchtinlaten in de voorbumper. Ook de chromen afwerking van die bumper en de deurgrepen draagt bij aan het eigen gezicht. Achter valt de diffuser met chroomaccenten op. Daarbij zijn 19 inch lichtmetalen velgen standaard.

De Audi A8 60 TFSI e quattro is vanaf eind deze maand te bestellen vanaf € 113.430. De vanafprijs van de A8 L 60 TFSI e quattro met verlengde wielbasis, die eveneens vanaf dat moment te bestellen is, bedraagt € 116.630.

Meer autonieuws op www.autozine.nl