Selecteer een pagina

Renault vernieuwt de Espace voor modeljaar 2020. Voor meer veiligheid op de weg is de Espace uitgerust met nieuwe rijhulptechnologie onder de noemer EASY DRIVE, waaronder grootlichtassistent met adaptieve LED MATRIX VISION en Highway & Traffic Jam Companion. Laatstgenoemde technologie markeert een stap in de ontwikkeling van autonome voertuigen, voor optimaal comfort en rust achter het stuur. De nieuwe Espace is ook voorzien van het Renault EASY CONNECT systeem voor een nieuwe ervaring op het gebied van connectiviteit. Het omvat het Renault EASY LINK navigatie- en multimediasysteem met 9,3-inch touchscreen en een digitaal 10,2-inch TFT-cluster voor de bestuurder. 

De gefacelifte Espace is te herkennen aan het nieuw ontworpen front met gewijzigde bumper en de ondergrille met nieuw chroomwerk. Laatstgenoemde wordt een herkenbaar element van alle topmodellen van Renault. Bij de topuitvoering prijkt het INITIALE PARIS logo op de grille. Ook aan de achterzijde wordt de Espace gekenmerkt door een nieuw ontworpen bumper met een skidplate en twee ovale uitlaatpijpen waarmee de stoere crossover-aanblik wordt versterkt. De signatuur van de LED-achterlichten is eveneens vernieuwd. Het aanbod lichtmetalen wielen is uitgebreid met nieuwe wieldesigns, inclusief nieuw ontworpen 20-inch wielen exclusief voor de INITIALE PARIS.

De stoelen in de Espace INITIALE PARIS zijn bekleed met Nappa-leder in de kleur Noir Titanium of Gris Sable. De gekozen kleur wordt ook gebruikt voor de deurpanelen. De bekledingsstoffen zijn afgewerkt en verfraaid met dubbel stikwerk, waarmee tevens de diepte van de stoelen optisch wordt versterkt. Bovendien profiteren de bestuurder en de voorste passagier van 10-voudig elektrisch verstelbare, verwarmbare én geventileerde stoelen inclusief massagefunctie. De Relax-hoofdsteunen bieden betere ondersteuning. De gelamineerde zijruiten zorgen voor optimaal akoestisch comfort. Verder komen INITIALE PARIS markeringen terug op het stuurwiel, de stoelen, dorpels en vloermatten. Ook de andere uitvoeringen van de Espace zijn voorzien van nieuwe bekledingsstoffen. Er is keuze uit stoffen bekleding, een combinatie van stof en leder en Riviera-leder.

De vernieuwde middenconsole oogt stijlvoller en biedt meer gebruiksgemak dankzij de nieuwe, afsluitbare opbergruimte met bekerhouders, twee usb-poorten en een aux-aansluiting rechts van de transmissiehendel. Dankzij de elektronisch aangestuurde ‘e-shifter’ transmissiehendel zonder mechanische verbinding is onder de middenconsole ruimte voor een draadloze inductielader voor smartphones. De middenconsole brengt alle essentiële bedieningselementen binnen handbereik, van de bedieningsknop van het Renault EASY LINK navigatie- en multimediasysteem tot de sneltoets van Multi-SENSE, elektrische handrem en nieuwe Auto-Hold functie die zorgt dat de auto niet wegrolt bij uitgeschakelde parkeerrem. Voor verbeterde ergonomie bevatten de draaiknoppen van de ventilatiebediening nu een display voor het instellen van de temperatuur.

De vernieuwde Espace is uitgerust met het Renault EASY CONNECT ecosysteem, waarbij een reeks smartphone-apps (waaronder MyRenault), het Renault EASY LINK multimediasysteem en connectiviteitsdiensten zoals automatische updates en voertuigbesturing op afstand op elkaar zijn afgestemd. De interface van het Renault EASY LINK navigatie- en multimediasysteem is gloednieuw. De lay-out is naar wens aan te passen, vergelijkbaar met die van een tablet of smartphone. Het 9,3-inch portrait touchscreen is licht gekanteld in de richting van de bestuurder. Renault EASY LINK is compatible met Apple CarPlay en Android Auto en biedt geïntegreerde navigatie met de Google-zoekfunctie, weergave van actuele brandstofprijzen en real-time verkeersinformatie.

De uitvoeringen Intens en INITIALE PARIS zijn standaard uitgerust met een nieuw, 10,2-inch TFT-cluster, waarop onder meer navigatie-aanwijzingen in 3D getoond kunnen worden. De lay-out van het instrumentarium verandert op basis van de gekozen rijmodus via Multi-SENSE. Het TFT-cluster wordt aangevuld met een head-up display die relevante rijinformatie in het gezichtsveld van de bestuurder toont.

De Espace voor modeljaar 2020 is uitgerust met nieuw ontwikkelde LED MATRIX VISION koplampen. Het adaptieve verlichtingssysteem is een primeur voor Renault en belooft meer veiligheid in vergelijking met traditionele LED-systemen. LED MATRIX VISION maakt het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder voor- en tegenliggers te verblinden. De koplampen bestaan uit meerdere LED-units, die afzonderlijk van elkaar in- of uitgeschakeld worden op basis van de situatie. Een camera aan de voorzijde identificeert tegemoetkomende voertuigen op 550 meter afstand en voorliggende voertuigen op 350 meter. Door bepaalde delen van de lichtbundel uit te schakelen, worden medeweggebruikers uit het licht gehouden, terwijl de rest optimaal verlicht blijft. De koplampen worden ook aangepast bij het inhalen van een ander voertuig.

Renault Espace

De LED MATRIX VISION koplampen zijn verbonden met Multi-SENSE. Als de bestuurder bijvoorbeeld een sportieve rijmodus inschakelt, zorgen de adaptieve LED-koplampen voor de best mogelijke verlichting voor sportief rijden. In de Sport-modus wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld bij snelheden vanaf 30 km/u, vergeleken met 40 km/u bij de andere rijmodi. Verder staan de koplampen garant voor een 50% krachtigere lichtbundel in vergelijking met reguliere LED-koplampen en vergroten ze het zichtbereik van 175 tot 220 meter.

Renault levert de nieuwe Espace met benzine- en dieselmotoren. Die zijn allemaal getest volgens de WLTP-methode en bevatten de nieuwste technologie op het gebied van uitlaatgasreiniging. De TCe 225 EDC GPF is een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met directe brandstofinjectie en turbotechnologie. De motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault Sport en wordt ook geleverd in de Alpine A110. De TCe 225 is in de Espace standaard gekoppeld aan een 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling. In combinatie met de twin-scroll turbo en variabele kleptiming met drie posities staat deze motorisering garant voor een vermogen van 165 kW (225 pk).

Het aanbod omvat ook twee 2,0-liter dieselmotoren, die beide standaard gekoppeld zijn aan een 6-traps EDC-automaat met dubbele koppeling. De Blue dCi 160 EDC levert een maximumkoppel van 360 Nm bij 1.500 t/min. De Blue dCi 200 EDC levert 400 Nm koppel bij 1.750 t/min. Beide Blue dCi dieselmotoren zijn uitgerust met SCR- (Selective Catalytic Reduction) en AdBlue-technologie voor het terugdringen van NOx en andere emissies. Andere innovaties verhogen de efficiency en reguleren de CO2-uitstoot van de motoren.

Meer autonieuws op www.autozine.nl