Selecteer een pagina

Met een nieuw, meer verfijnd design, nieuwe Skyactiv technologieën, een uitgebreidere uitrusting en meer i-Activsense veiligheidsvoorzieningen staat een verbeterde versie van de B-segment hatchback, de Mazda2, vanaf nu in de showroom van de Nederlandse Mazda dealers. Dankzij de toevoeging van het Mazda M Hybrid systeem produceert de 1.5 liter Skyactiv-G motor nu 94 gram CO2 wat hem een groen B-label oplevert.

De ontwerpers van de Mazda2 hebben de hatchback een uitstraling van breedte, stabiliteit en elegantie gegeven door het vereenvoudigen en elimineren van elementen. Het model kenmerkt zich door eenvoudige oppervlakken en een nadruk op horizontale lijnen, die de breedte en het lage zwaartepunt van de auto versterken. De vóór- en achterbumpers, de grille, de koplampen en de achterlichtunits zijn vernieuwd om een verfijnde, gebeeldhouwde vorm te creëren met een luxueuze, hoogwaardige uitstraling. De kenmerkende vleugelgrille is markanter vormgegeven voor een bredere, meer gedurfde uitstraling en de vleugelpunten onderstrepen de scherpe gelijnde nieuwe vorm van de LED-koplampen. De toepassing van een noppenpatroon in de grille zorgt voor een solide, maar dynamische uitstraling.

De onderzijde van de vóór- en achterbumpers zijn aan de uiteinden voorzien van horizontale, geïntegreerde sierlijsten om zowel het prestige van het nieuwe ontwerp als de brede, solide uitstraling van de auto verder te versterken. En de nieuw ontworpen 16-inch lichtmetalen velgen zijn afgewerkt met hoogglans lak om de uitstraling van de vernieuwde Mazda2 te verhogen.

De vertrouwde kleurstellingen en de uitstekende afwerking van het interieur zijn verfijnd door de toevoeging van drie nieuwe, onderscheidende en individuele interieurschema’s, die in de loop der jaren steeds verder zijn verfijnd. Ze omvatten nieuwe lederen bekleding, portier- en dashboardbekleding, kniebeschermingsdelen en ventilatieroosters die de kwaliteit van het vernieuwde interieur versterken.

Het lederen interieur van de meest luxe uitvoering, de Signature, heeft een kleurenschema op basis van een blauw-grijze tint, waarvan het uiterlijk subtiel verandert bij veranderde lichtomstandigheden. De zwarte Granlux (een suède-achtig kunstleder) interieurafwerking met witte accenten zorgt voor een moderne, urban-achtige look. Het luxe stoffen interieur van de Luxury is marineblauw met accenten van warm zilver voor een luchtig, maar rijk gevoel. En het standaard stoffen interieur van de Comfort en Style Selected combineert bruin en zwart om een zachte, chique sfeer te creëren.

Een dikkere dakhemel, de toevoeging van afdichtingsstrips voor de achterportieren en trillingsdempend materiaal op de binnenste achterwielbehuizing zorgen voor een betere geluidsabsorptie en geluidsisolatie, met name voor de achterpassagiers. Door verbeteringen aan de dempers en nieuw ontwikkelde banden worden ook de trillingen van het wegdek onderdrukt en wordt het weggeluid verminderd. Al deze maatregelen minimaliseren het binnendringen van het geluid en geleiden het weerkaatsende en gereflecteerde geluid, waardoor het interieur aangenaam stil is en hiermee zelfs een nieuwe norm is gezet in het compacte segment.

Het ontwerp van de nieuwe voorstoelen is gebaseerd op het feit dat wanneer mensen lopen en het bekken rechtop staat, ze van nature in staat zijn om hun evenwicht te bewaren en hun hoofd stabiel te houden. Dit werd als uitgangsbasis genomen bij de ontwikkeling van nieuwe technologieconcepten en resulteerde in een nieuw ontworpen stoel die er voor zorgt dat het bekken rechtop blijft, om de natuurlijke S-curve van de wervelkolom te behouden, wat wordt beschouwd als de ideale zithouding. Om dit te bereiken is de interne structuur van de stoel opnieuw ontworpen en aangepast. Veranderingen in de veerconstante, toevoegingen zoals torsieveren, die het lichaam van de inzittende ondersteunen en andere ondersteunende materialen, evenals de toepassing van hoogdempend urethaan, houden het bekken rechtop in een structuur die het gemakkelijk maakt om deze houding te handhaven.

Het Mazda Connect-systeem in de vernieuwde Mazda2 ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto. Via een USB-verbinding met het systeem van de auto kunnen klanten applicaties op hun smartphone gebruiken via de Human-Machine Interface (HMI) van Mazda Connect. Het aantal te gebruiken apps is beperkt, afhankelijk van het systeem van de individuele smartphone in de auto.

Het absorptievermogen van de vóór- en achterdempers is geoptimaliseerd. Het ontwerp van de kleppen van zowel de vóór- als de achterdempers is gewijzigd en de achterdempers profiteren ook van een grotere radius. Deze wijzigingen verhogen de dempingskracht in het dempingsbereik bij lage snelheden op een redelijk gelijkmatig wegdek voor een soepeler rijgedrag, terwijl de dempingskracht in het dempingsbereik bij hoge snelheden bij het rijden op wegen met slecht wegdek afneemt, wat zou resulteren in een aanzienlijk verbeterde soepelheid en stabiliteit. Bovendien belooft een wijziging van de achterdemperbevestiging (voortaan wordt een urethaanbevestiging gebruikt) een betere reactiesnelheid op kleine oneffenheden en voor een verbeterd rijcomfort.

GVC Plus omvat technologie die de stuurstabiliteit verbetert door met behulp van remingrepen de gierbewegingen te beperken, aanvullend op de aanpassing van het vermogen waar GVC indien nodig voor zorgt. Op het moment dat de bestuurder uit een bocht stuurt door het stuurwiel terug te draaien naar de middenstand, voert GVC Plus een lichte remingreep uit bij de buitenste wielen, waardoor een stabiliserend moment ontstaat wat er voor zorgt dat het voertuig vervolgens beter rechtdoor zou rijden. Het systeem realiseert consequent soepele overgangen tussen gier-, rol- en duikbewegingen, zelfs bij hoge bochtsnelheden, waardoor de auto beter in staat is om plotselinge stuurinput te verwerken en er bij het uitrijden van bochten een maximale precisie is. Naast het verbeteren van het rijgedrag bij het uitvoeren van uitwijkmanoeuvres claimt GVC Plus een geruststellend gevoel van controle bij het wisselen van rijstrook bij hoge snelheden op de snelweg en bij het rijden op sneeuw of andere gladde wegoppervlakken.

De vernieuwde Mazda2 voor modeljaar 2020 is verkrijgbaar met keuze uit twee 1.5 liter Skyactiv-G DOHC 16-kleps benzinemotoren in combinatie met voorwielaandrijving: een 75 pk MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) en een 90 pk MHEV variant met handgeschakelde zesversnellingsbak. De 75 pk sterke motor levert zijn maximale vermogen bij 6.000 t/min en een maximaal koppel van 135 Nm bij 3.800 t/min. Met deze motor accelereert de Mazda2 van 0 – 100 km/u in 11,4 seconden en de topsnelheid bedraagt 171 km/u, met een gecombineerd brandstofverbruik van 4,1 l/100 km en een gemiddelde CO2-emissie van 94 g/km

De 75 en 90 pk versies met handgeschakelde zesversnellingsbak passen de Skyactiv-eSync-technologie toe in een compacte auto, in de vorm van een uniek, mild hybrid-systeem met de naam Mazda M Hybrid. Het compacte mild hybrid-systeem combineert de bestaande i-ELOOP rem-regeneratietechnologie van Mazda met een geïntegreerde startdynamo (B-ISG) en een condensator. De B-ISG zet teruggewonnen kinetische energie om in elektrische energie en slaat deze op in de condensator. Als er voldoende energie in de condensator is opgeslagen gebruikt het systeem de energieopwekkings- en rijfuncties van de B-ISG om de opgeslagen elektriciteit optimaal te benutten. De combinatie van de Mazda M Hybrid technologie en een nieuw bandenontwerp heeft de CO2-emissie van de Mazda2 teruggebracht van 111 g/km tot 94 g/km (75 pk en 90 pk sterke motoren met handgeschakelde zesversnellingsbak). Een nauwkeurige koppelregeling beperkt ook de trillingen bij het accelereren of schakelen, wat op zijn beurt de beweging van de hoofden van de bestuurder en de passagiers beperkt en de inzittenden in staat stelt om te genieten van soepel accelereren.

De facelift Mazda2 is uitgerust met een reeks veiligheidsfuncties, waaronder standaard LED-koplampen op alle modellen en optionele adaptieve LED-koplampen (ALH), Advanced Smart City Brake Support (Advanced SCBS), nu met voetgangerdetectie en Lane Keep Assist (LAS, standaard op het hogere uitrustingsniveau). Verkeersbordherkenning (TSR) en een 360° monitor met parkeersensoren vóór zijn beide optioneel verkrijgbaar op de hogere uitrustingsniveaus.

De reeks LED’s van de koplamp is nu verdeeld in 20 blokken die onafhankelijk van elkaar kunnen worden verlicht. De zichtbaarheid van het grootlicht is aanzienlijk verbeterd en de reikwijdte is nu 80 meter groter dan bij het huidige model. Door het aantal LED-blokken te verhogen is het gebied waarin de koplampen worden uitgeschakeld bij het detecteren van een tegenligger sterk gereduceerd, waardoor voetgangers sneller kunnen worden herkend. Het systeem maakt ook gebruik van nieuwe bedieningselementen waarmee het grootlicht in drie verschillende patronen kan worden verdeeld, afhankelijk van de snelheid van de auto, zodat de bestuurder te allen tijde optimaal zicht heeft. Het bedieningsbereik van de adaptieve koplampen, die het gebied voor de auto verlichten op basis van de stuurhoek, is uitgebreid van twee tot zes trappen. Deze fijnere, soepelere afstelling van het licht verbetert het zicht in de bochten voor een nog nauwkeurigere controle van het verlichte gebied.

Om te voorkomen dat de auto de rijstrook verlaat, kan er in uitvoeringen met het Mazda Connect (MZD Connect)-systeem worden gekozen voor de ‘Lane Departure Prevention’ functie met een iets langzamere ondersteuningsreactie of een nieuw ‘Lane Trace Assist’ systeem dat vroegtijdige hulp biedt om het voertuig in het midden van de rijstrook te houden of door bochten te loodsen. Deze systemen werken bij snelheden van 60 km/u en hoger.

Meer autonieuws op www.autozine.nl