Selecteer een pagina

BMW onthult de i4 Concept. Het is een voorbode van de i4, waarvan de productiestart gepland staat voor 2021. De Concept i4 is het eerste model met de nieuwe vormtaal van BMW. Het nieuwe logo dat wordt gebruikt voor communicatie vormt de basis voor de badge op de BMW Concept i4. Zijn driedimensionale en transparante vormgeving past helemaal bij het uiterlijk en laat de speciale carrosseriekleur Frozen Light Copper nog beter tot uiting komen. De conceptauto geeft een beeld van de toekomst als het gaat om esthetiek, technologie en innovatie. En hij laat het designpotentieel zien binnen het merk BMW.

Een hele serie andere aerodynamische maatregelen maximaliseren de actieradius. De gesloten nierengrille en opvallende aero randen zijn daar voorbeelden van. Een ander opvallend element zijn de wielen. Die zijn specifiek voor de BMW Concept i4 ontworpen en koppelen lage luchtweerstand aan lichtgewicht design. De vormen zijn glooiend en daarmee aerodynamisch geoptimaliseerd. De vlakken contrasteren met de ultralichte en zeer sterke spaken. De wielen dragen bij aan de kleurrijke verschijning van de auto en de materialen, en versterken daarmee het luxueuze totale karakter.

De voorzijde is een blikvanger van een nieuw tijdperk. De vertrouwde BMW iconen zijn duidelijk herkenbaar, maar dan in een nieuwe vorm die het elektrische tijdperk bij BMW een visueel krachtig voorkomen geeft. De prominente, gesloten nierengrille legt het verband tussen het verleden en de toekomst. Dit iconische element is ook functioneel: omdat er geen verbrandingsmotor is die moet worden gekoeld, vervult de grille nu primair de rol van een soort paneel dat tal van sensoren herbergt. Ook de koplampen slaan een brug tussen verleden en toekomst. De klassieke vierogige voorzijde is in dit geval uitgebeeld in een zeer moderne interpretatie. In twee vrijstaande LED lichtelementen aan weerszijden van de grille zijn alle lichtfuncties ondergebracht. Zuivere vlakken en talrijke verfijnde lijnen rond de grille creëren een tijdloze voorzijde met een beduidend grote visuele impact. Een blauwe omranding in BMW i signatuur maakt de styling helemaal af.

De achterzijde van de BMW Concept i4 oogt laag en breed. De vlakken bestrijken de achterzijde in een soepele en weldadige beweging en scheppen een zeer modern en rustig beeld. De lange, slanke L-vormige achterlichtunits sluiten bij dit thema aan. De daaronder naar binnen gerichte oppervlakken vormen een aerodynamische onderrand en omvatten de verticale luchtuitlaten. Dat verticale aspect in het design versterkt het sportieve beeld. De blauwe randen van de diffuser duiden eveneens op de puur elektrische aandrijving en zijn een verwijzing naar de BMW i Vision Dynamics.

Het interieur van de Concept i4 is duidelijk gericht op de tijd waarin de bestuurder kan kiezen om de auto zélf te besturen in plaats van autonoom te laten rijden. Elk element voorin is gericht op de bestuurder. Het nieuwe Curved Display sluit aan bij het stuurwiel en weerspiegelt een nieuwe benadering van een op de bestuurder gerichte opzet als voorbode van de cockpit in de productieversies van de BMW iNEXT en BMW i4. Informatiedisplay en Control Display vormen een geheel in een gebogen vorm die op de bestuurder is gericht. De weergave van informatie is hierdoor geoptimaliseerd en de aanraakfuncties van de schermen zijn veel intuïtiever te gebruiken. Door displaytechnologie met niet-reflecterend glas maakt een overkapping boven dit grote display overbodig. Het Curved Display bestrijkt het grootste deel van het dashboard voor de bestuurder tot en met de middenconsole en geeft de cockpit een zeer modern aanzien. De ranke vorm zonder uitstulpingen straalt kwaliteit uit en oogt verfijnd. Vrijwel alle functies zijn te bedienen via het display, zodat het aantal toetsen tot het minimum beperkt is. Ook het klimaatcontrolesysteem is te bedienen via aanraken van het scherm.

BMW

De sectie rond het Curved Display getuigt evenzeer van minimalisme. Terughoudend gebruik van verschillende materialen en slechts de hoogstnoodzakelijke schakelaars zorgen voor een moderne en luxueuze ambiance. De ventilatieopeningen zijn bijvoorbeeld nagenoeg onzichtbaar. Een centraal bedieningspaneel met toetsen voor de transmissie vervangt een traditionele transmissiehendel. De iDrive Controller en de schakelaars voor stoelinstellingen in de portieren zijn afgewerkt met kristalglas. De stoelbekleding van een combinatie van stof en leder is samengesteld uit microvezel en leder dat is gelooid met olijfolie.

Drie Experience Modes maken het mogelijk de diverse facetten van de elektrische aandrijflijn te ervaren en bieden al een vooruitblik op de volgende generatie bedieningssystemen, die vanaf 2021 verschijnt, zeker als het gaat om de visuele aspecten. De zichtbare differentiatie tussen de drie Experience Modes (‘Core’, ‘Sport’ en ‘Efficient’) geven goed weer hoe de gebruiker de display en graphics ervaart en hoe het interieur wordt gepresenteerd. Ambiance verlichting in dashboard, deuren en indirect onder het display kleurt mee de gekozen Experience Mode:

  • De ‘Core’ modus verandert de bestuurdersomgeving in een eigentijdse interpretatie van het displayconcept in de bestaande modellen. Hier volgen de graphics het patroon boven de ventilatieopeningen en de Gold Bronze accentkleuren, refererend aan het interieurdesign. Op de plek waar normaal gesproken het centrale display is gepositioneerd, zijn een kaart en bedieningsicoontjes naast elkaar gegroepeerd. De gebruiker kan navigeren met swipen en de icoontjes arrangeren. Op die manier is het display naar de persoonlijke voorkeur in te delen.
  • In de ‘Sport’ modus staan de icoontjes dichter bij elkaar. Bewegingen achter de zones worden gebruikt om aan te geven hoe scherp de volgende bocht is, als ondersteuning voor anticiperend rijden. Deze manier van contentweergave maakt ook een effectief zicht op de omgeving mogelijk. De rechterzijde van het display toont specifieke functies op dezelfde manier als de BMW M lap timer app.
  • De ‘Efficient’ modus vormt het debuut van Assisted Driving View, dat laat zien wat de sensoren van de auto registreren. Deze Experience Mode geeft een dieper inzicht in de technologie van de auto, zoals die bijvoorbeeld communiceert met de omgeving. In de Concept i4 is de focus gericht op anticiperend en efficiënt rijden, waarvoor essentiële informatie aan de bestuurder wordt verstrekt. De rechterzijde van het display geeft aanvullende voertuiginformatie, zoals het laadniveau van de accu en de actieradius.

De Concept i4 kenmerkt zich niet alleen door een individueel design, maar ook met zijn eigen geluid. Dat is bij IconicSounds Electric ontwikkeld door de wereldberoemde componist Hans Zimmer samen met Sound Designer Renzo Vitale. IconicSounds Electric heeft zich ten doel gesteld om de elektrische auto’s van BMW hun eigen klankwerelden te geven. Het geluid van de Concept i4 voldoet aan dat doel. Met de gekozen Experience Mode verandert de zachte klankbeleving in ‘Core’ naar meer intens en geprononceerd in ‘Sport’. Ook zijn er specifieke geluiden voor het openen van het portier en het opstartscherm.

BMW

De elektromotor voor de i4 levert een maximumvermogen van 390 kW (530 pk), waarmee hij zich kan meten met een V8 verbrandingsmotor. De vijfde generatie van eDrive technologie omvat een volledig nieuw ontwikkelde hoogvoltage-accu. De accu weegt om en nabij 550 kilogram en biedt een capaciteit van 80 kWh. Hij maakt een actieradius mogelijk van 600 kilometer (WLTP).

De i4 gaat in 2021 in productie in de BMW-fabriek in München. Dat betekent dat dan modellen met verbrandingsmotor, plug-in hybrides en die met volledig elektrische aandrijving op dezelfde assemblagelijn worden gebouwd in de BMW fabriek München. Het integreren van de i4 in het bestaande productiesysteem is een uitdaging. De carrosseriestructuur van de BMW i4 verschilt wezenlijk van die van de modellen die nu in de fabriek in München van de band komen. Ongeveer 90% van de bestaande productie-apparatuur is met aanpassingen bruikbaar voor het produceren van de BMW i4. 10% van de apparatuur, vooral voor de bouw van de structuur van de achterzijde, moet compleet opnieuw worden gebouwd.

Nieuwe apparatuur is nodig voor de installatie van de hoogvoltage-accu, omdat die onder in de auto wordt geplaatst. Een extra uitdaging voor de conversie en het installatieproces vormen de toch al volle assemblagehallen. Voor het werken in deze beperkte ruimte moeten verouderde machines worden verwijderd. De nieuwe apparatuur wordt geïnstalleerd en gestroomlijnd met het productieproces in een periode van slechts zes weken. Dat vereist een nauwgezette langetermijnplanning en precieze implementatie.

Meer autonieuws op www.autozine.nl