Selecteer een pagina

Fiat presenteert de geheel nieuwe 500. De nieuwe 500 is de eerste volledig elektrische auto van Fiat. Bij het ontwerpen van de New 500 zijn de ingenieurs gestart met een blanco vel papier, zodat ze met maximale aandacht voor detail aan elk aspect konden werken, om zodoende tot de beste oplossingen te komen. Rijbereik en laadtijden zijn twee belangrijke kwesties voor de klanten van elektrische auto’s. De lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 42 kWh geven de New 500 een actieradius van maximaal 320 km in de WLTP- cyclus. De elektromotor heeft een vermogen van 87 kW en levert een (begrensde) topsnelheid van 150 km/h, een acceleratie van 0-100 km/h in 9,0 seconden en van 0-50 km/h in 3,1 seconden.

Om de laadtijd te optimaliseren, is de New 500 uitgerust met een 85 kW-snellaadsysteem waarmee het accupakket snel kan worden opgeladen. Het kost bijvoorbeeld 5 minuten om een voldoende energiereserve op te bouwen om 50 kilometer te rijden. En in 35 minuten kan de snellader de accu’s tot 80% opladen. De Combo 2-aansluiting op het rechter achterspatscherm van de auto verzorgt de stroomvoorziening van de snellader, waarbij zowel wissel- als gelijkstroom kan worden gebruikt.

Mogelijkheden voor het thuis opladen zijn ook beschikbaar. De introductieversie van de New 500 wordt geleverd met een Easy Wallbox, een thuisoplaadsysteem dat op een gewoon stopcontact kan worden aangesloten. ENGIE EPS heeft dit systeem exclusief voor FCA ontwikkeld. Het zal gelijktijdig met de introductie van het model door Mopar in Europa op de markt worden gebracht. Het betreft een ‘plug-and-charge’-oplossing die via Bluetooth kan worden bediend en de mogelijkheid biedt om de 500 thuis met maximaal 2,3 kW-laadvermogen op te laden. Bovendien is de Easy Wallbox voorbereid voor een opwaardering van het vermogen naar 7,4 kW, waardoor het accupakket thuis in iets meer dan 6 uur volledig is op te laden. Het model wordt geleverd met een Mode 3-kabel voor het opladen vanuit het openbare stroomnet.

De New 500 heeft drie rijmodi: Normal, Range en Sherpa, waarmee de prestaties en het energieverbruik op de rijstijl van de bestuurder kunnen worden afgestemd. Vooral de Sherpa-modus optimaliseert de beschikbare energiebronnen om te zorgen dat de bestemming kan worden bereikt. De Sherpa-rijmodus beïnvloedt verschillende componenten teneinde het energieverbruik tot een minimum te beperken en wel zodanig dat de door de bestuurder op het navigatiesysteem ingestelde bestemming of het dichtstbijzijnde laadstation ook daadwerkelijk kan worden gehaald. Net als een Himalaya-sherpa, die de hele expeditie leidt en naar de bestemming brengt, past deze rijmodus verschillende parameters aan: maximum snelheid, die tot 80 km/h wordt beperkt, gasrespons, om het energieverbruik te beperken, en uitschakeling van de klimaatregeling en de stoelverwarming (de bestuurder kan deze functies echter op elk moment activeren).

De modus ‘Normal’ benadert zo dicht mogelijk het rijden met een auto die van een normale verbrandingsmotor is voorzien. De ‘Range’-modus activeert de functie ‘rijden met één pedaal’. Door deze rijmodus te selecteren, kan zowel de snelheid als het afremmen van de New 500 praktisch alleen met het gaspedaal worden geregeld. In feite veroorzaakt het loslaten van het gaspedaal een veel grotere vertraging dan bij het op de motor afremmen van een auto met verbrandingsmotor. Het heeft bijna hetzelfde effect alsof op het rempedaal wordt gedrukt. Het rempedaal moet echter wel worden gebruikt om de auto volledig tot stilstand te brengen, maar in het dagelijks gebruik is het met een beetje ervaring mogelijk om nagenoeg alleen het gaspedaal te gebruiken.

De auto van de toekomst is niet alleen elektrisch, maar gaat nog een stap verder: hij gaat letterlijk naar het volgende niveau als eerste Fiat in zijn klasse die autonoom kan rijden volgens niveau 2, met alle voordelen die dit voor de stedelijke mobiliteit met zich meebrengt. Een naar voren gerichte camera bewaakt zowel in de lengte als in de breedte, alle zones van de auto. Het Intelligent Adaptive Cruise Control (iACC)-systeem remt of versnelt de auto in reactie op het gedrag van andere weggebruikers: auto’s, fietsers en voetgangers. Lane Centering houdt de auto in het midden van de rijstrook, vooropgesteld dat de markeringen duidelijk te herkennen zijn.

Fiat

Intelligent Speed Assist leest de langs of boven de weg vermelde snelheidslimieten en adviseert de bestuurder zich eraan te houden, terwijl Urban Blind Spot met ultrasone sensoren werkt om de dode hoeken te bewaken en met een driehoekig waarschuwingslicht in de buitenspiegel waarschuwt voor obstakels. Dan is er nog Attention Assist, een functie die waarschuwingssignalen op het display geeft en de bestuurder bij concentratieverlies adviseert te stoppen om een pauze te nemen. Tenslotte is de nieuwe Fiat uitgerust met 360°-sensoren die een drone-beeld geven om aanraking met obstakels te vermijden bij het parkeren of het uitvoeren van moeilijke manoeuvres.

De New 500 is de eerste FCA-auto met het nieuwe UConnect 5-infotainmentsysteem, het connectiveitsplatform dat voor de toekomst is ontworpen. Het is ontwikkeld met het idee om klanten een compleet nieuwe gebruikerservaring te bieden. FCA maakt hiertoe gebruik van het Android Auto-besturingssysteem. Zo kan gebruik worden gemaakt van widgets om de weergave van functies en apps te configureren. Apple CarPlay is al draadloos beschikbaar en het systeem is ook voorbereid om dezelfde functionaliteit voor Android Auto te bieden. Kortom, de New 500 maakt integratie mogelijk van een smartphone. Hij beschikt over een 10,25-inch HD-touchscreen dat in het dashboard past en exact de lijnen van het paneel volgt.

UConnect 5 in combinatie met de Telematic Box Module en de verplichte noodoproepfunctie biedt klanten een aantal connectiviteitsdiensten:

  • My Assistant: een systeem dat de klant verbindt met een assistent om hulp te vragen bij pech en ondersteuning te krijgen voor het oplossen van problemen. De klant ontvangt ook een controlerapport per e-mail met informatie over de huidige status van de auto.
  • My Remote: vanaf hun smartphone kunnen klanten het laadniveau van het accupakket controleren en het opladen tijdens de voordeligste tijdvakken plannen. Andere op afstand te regelen functies zijn: het zoeken van de exacte locatie van de auto, het vergrendelen en ontgrendelen van de portieren, het in- en uitschakelen van de verlichting en het programmeren van de airconditioning.
  • My Car: een functie om de conditie van de auto te controleren, met directe controle van diverse parameters, variërend van bandenspanning tot onderhoudsschema.
  • My Navigation: via de mobiele app kan de bestuurder de bestemming naar het navigatiesysteem van de auto zenden, de route opzoeken, de verkeerssituatie en het weer onderweg bekijken, evenals de aanwezigheid van snelheidscamera’s. Ook kunnen op de kaart oplaadpunten in de buurt worden opgezocht die met het huidige laadniveau van de accu’s te bereiken zijn. De kaarten worden online bijgewerkt en zijn altijd up-to-date.
  • My Wi-Fi: een echte hotspot die tot acht elektronische apparaten met het internet verbindt, net als thuis. Met My Wi-Fi kan ook met de auto worden gecommuniceerd via de spraakondersteunings-technologie van marktleider Amazon Alexa.
  • My Theft Assistance: via deze functie worden klanten onmiddellijk op de hoogte gebracht als hun auto wordt gestolen. Wanneer de diefstal door de politie wordt bevestigd, biedt de klantenservice assistentie bij het opsporen van de auto.

De introductieversie beschikt over het ‘Natural Language-interfacesysteem’, met spraakherkenning, zodat de bestuurder met de auto kan praten om parameters te regelen, de klimaatregeling in te stellen en zijn favoriete muziek te kiezen.

Fiat

Qua stijl brengt de New 500 de toekomstige mobiliteit tot uitdrukking op een Italiaanse manier, waarbij de niet weg te denken erfenis van de twee vorige generaties is samengebracht. Tijdens het ontwerpproces heeft het Fiat-stylingcentrum gestreefd naar strakke lijnen en een consistente vormentaal: helder, geavanceerd en compact, maar tegelijk ook vloeiend en elegant. De carrosserie is nog beter geproportioneerd ten opzichte van het chassis. Dit maakt zijn vormgeving ruimtelijk aantrekkelijk en geeft een perceptie van stabiliteit en robuustheid.

Een andere vereiste was om het nieuwe model in plaats van het Fiat-logo een bijzonder 500-logo te geven. Dat is midden op het voorpaneel aangebracht. Het huidige 500-logo aan de achterkant behoudt zijn link met het verleden, hoewel het voor deze geheel elektrische 500-versie werd herzien. Het onderscheidende logo is verfraaid met een lichtblauwe rand, waarbij de laatste ‘0’ via een samenspel van design en kleur wordt omgezet in een letter ‘E’.

De modulaire koplampen zijn met een soort wimper van het voordeksel gescheiden. De koplampen hebben een iets meer elliptische vorm. De portiergrepen zijn geheel verzonken en voorzien van een ruimte voor de elektrische ontgrendeling. Dankzij het nieuwe platform is de derde generatie 500 duidelijk meer aanwezig: hij is 6 cm breder en 6 cm langer. De wielbasis is met 2 cm toegenomen, terwijl de wielen niet alleen groter zijn maar ook verder uit elkaar staan. Dit alles maakt de New 500 volwassener en zorgt voor meer comfort, ondanks dat zijn lengte nog onder de vier meter blijft.

Ook binnenin is de elektrische 500 volledig nieuw. Het interieur bevat duidelijke verwijzingen naar elementen van de eerste generatie. Net als een interieurstylist heeft het Fiat-stylingcentrum het interieur ingericht door de ruimte zo efficiënt mogelijk te verdelen. Dit wordt geïllustreerd door het brede en dashboard, alsook door de modulaire opbergmogelijkheden tussen de voorstoelen, op de plaats waar zich oorspronkelijk het schakelconsole bevond. HEr is ook meer schouder- en beenruimte, terwijl de vlakke vloer plaats biedt aan de lithiumaccu’s. Sommige uitrustingsniveaus van de elektrische 500 hebben, net als de Fiat 500 Hybrid, stoelen die bekleed zijn met ‘Seaqual Yarn’, een materiaal dat is geweven van garen, gemaakt van uit zee afkomstig plastic. Andere versies hebben stoelen die bekleed zijn met ecoleer in plaats echt leer.

Meer autonieuws op www.autozine.nl