Selecteer een pagina

 De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio zijn aangepast voor modeljaar 2020. Hun prestaties worden nog altijd gegarandeerd door een volledig van aluminium gemaakte 2,9 V6 Bi-Turbo-motor die 510 pk en een maximumkoppel van 600 Nm bij 2.500 tpm levert. Het Alfa Active Torque Vectoring-systeem, bijgestaan door het Q4-vierwielaandrijvingssysteem zorgen voor de aandrijving naar de wielen. De 8-traps automatische transmissie is gekalibreerd om het comfort te optimaliseren zodat de voertuigen gemakkelijk op alle terreinen kunnen worden gereden. In RACE-modus laten de auto’s hun volledige potentieel zien met schakelingen van 150 milliseconden.

Elke Quadrifoglio is uitgerust met een reeks systemen die zijn ontworpen om het rijplezier te vergroten en de automobilist de meest authentieke en pure rij-ervaring achter het stuur te bieden. Deze omvatten Alfa Active Suspension, Alfa DNA Pro-selector met RACE-modus en de Alfa Active Aero-splitter in de Giulia. De systemen worden allemaalgecoördineerd en aangepast door de Alfa Chassis Domain Control-eenheid, die constant de ideale omstandigheden voor voertuig en bestuurder garandeert om het meeste uit de de Giulia en Stelvio Quadrifoglio te halen.

De nieuw ontworpen middenconsole biedt meer opslagruimte. Het stuur en de met leer beklede versnellingspook zijn nieuw, evenals de veiligheidsgordels die naast klassiek zwart, nu ook verkrijgbaar zijn in rood of. De technologie aan boord omvat een geheel nieuw infotainmentsysteem met een centraal touchscreen van 8,8 inch, connected services en een nieuw interfaceontwerp.

Andere exclusieve nieuwe functies op de Quadrifoglio zijn onder meer prestatiepagina’s; specifieke schermen voor de bestuurder om de voertuigstatus in realtime te bekijken: van de temperaturen van de belangrijkste mechanische componenten tot koppelafgifte, turbodruk en verbruik in realtime, evenals digitale chronometers om acceleratie en maximumsnelheid te meten. Ook zijn de Giulia en Stelvio Quadrifoglio voorzien van nieuwe LED-achterlichtclusters en gloednieuwe 1 inch” velgen.

Met modeljaar introduceren de Giulia en Stelvio Quadrifoglio nieuwe ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), ontwikkeld in samenwerking met Bosch voor autonoom rijden van niveau 2. De functie maakt gebruik van elektronische systemen die een continue bewaking van de bestuurder vereisen en tegelijkertijd ondersteuning bieden voor meer comfort tijdens lange ritten. Desalniettemin moet de bestuurder continu de controle behouden en altijd zijn handen aan het stuur houden.

De belangrijkste technologieën in de Quadrifoglio MY2020 zijn:

  • Lane Assist: detecteert wanneer het voertuig zonder inschakeling van de richtingaanwijzer de rijstrook dreigt te verlaten en waarschuwt de bestuurder zowel visueel als met lichte druk in het stuurwiel. Dit laatste is bedoeld om de bestuurder actief aan te sporen naar de oorspronkelijke rijstrook terug te keren.
  • Active Blind Spot Assist: detecteert naderende voertuigen in de achterste dode hoeken en voert indien nodig een stuurcorrectie uit om een botsing te voorkomen.
  • Active and Intelligent Cruise Control: regelt automatisch de snelheid van het voertuig om een veilige afstand tot voorliggers te bewaren. In samenwerking met het verkeersbordherkenningssysteem kan de ingestelde snelheid ook automatisch worden aangepast aan heersende snelheidsbeperkingen. Het systeem maakt daarbij gebruik van een ingebouwde camera. Deze herkent verkeersborden, projecteert ze op het display en waarschuwt de bestuurder voor de actuele snelheidslimiet. Vervolgens wordt de bestuurder geadviseerd de snelheid aan te passen aan de limiet die door het systeem wordt afgelezen: als de bestuurder akkoord gaat, wordt de cruise control automatisch ingesteld op de nieuwe snelheidsbeperking.
  • Traffic Jam and Highway Assist: als aanvulling op de rijbaanbewakings- en actieve cruise control-functies monitoren deze systemen ook of de auto in het midden van de rijstrookbaan blijft tijdens filevorming (file-assistent) of bij snelweggebruik (snelwegassistent), terwijl ze tevens de snelheid regelen op basis van de actuele snelheidslimieten.
  • Driver Attention Assist: detecteert verschijnselen die erop duiden dat de bestuurder zijn aandacht lijkt te verliezen en waarschuwt hem/haar indien nodig.

De ontwerpers van Alfa Romeo hebben een nieuwe aanpak van het begrip kleur ontwikkeld, met een nog meer op emotie gebaseerde strategie die de lakkleuren van de carrosserie naar klasse groepeert en niet alleen naar technologie. Dit heeft geresulteerd in vier categorieën: Competizione, met duidelijke verwijzingen naar de sportieve traditie van het merk; Metallic, dat het dynamische karakter van het merk benadrukt; Pastel, voor diegenen die op zoek zijn naar toegankelijke waarden; en Herritage, dat herinnert aan het erfgoed van Alfa Romeo en dat herinterpreteert.

De nieuwe Herritage-kleuren zijn: verfijnd Rosso 6C Villa d’Este, adembenemend Ocra GT Junior en nieuw Verde Montreal voor het exterieur. De laatste tint is een eerbetoon aan een van de iconen van het merk, de Alfa Romeo Montreal, die 50 jaar geleden werd gelanceerd. De kleuren, als zodanig verbonden met het culturele en historische erfgoed van het merk, zijn nauw verwant aan Italië.

Alfa Romeo geeft in Nederland standaard 5 jaar kilometervrije fabrieksgarantie inclusief vijf jaar mobiliteitsgarantie op iedere door een officiële FCA-dealer in Nederland nieuw verkochte Alfa Romeo.

Meer autonieuws op www.autozine.nl