Selecteer een pagina

Na het debuut van de Levante in Trofeo-trim in 2019, introduceert Maserati nu ook de Ghibli Trofeo en Quattroporte Trofeo, de topmodellen op het gebied van luxe en prestaties. Net als de Levante Trofeo beschikken de Trofeo-versies van de Ghibli en Quattroporte over een 426 kW / 580 pk en 730 Newtonmeter sterke 3,8-liter Twin-Turbo V8, waarmee dit de snelste serieproductiemodellen ooit in de historie van Maserati zijn.

De Maserati Quattroporte was als GTS al leverbaar met een achtcilinder krachtbron. Deze uitvoering maakt nu echter plaats voor de Trofeo, waarmee dit topmodel nu nog meer sportiviteit aan de dag legt. Voor de Ghibli is de V8-motor een heuse primeur; niet eerder had deze sportsedan zo’n krachtige motor tot zijn beschikking. Vanwege zijn compactere afmetingen wordt de Ghibli Trofeo dynamischer, sportiever en sneller dan de grotere Quattroporte limousine.

De Twin-Turbo V8 in de Ghibli en Quattroporte Trofeo is een vernieuwde versie van de krachtbron uit de Levante Trofeo, en is door Maserati Powertrain in samenwerking met Ferrari ontwikkeld. De 3.799cc achtcilinder met twee turbo’s levert 426 kW / 580 pk bij 6.750 tpm en een koppel van 730 Nm tussen 2.250 en 5.250 toeren per minuut. Bij zowel de Ghibli Trofeo als de Quattroporte Trofeo wordt dat vermogen via een 8-traps ZF-automaat voor maximaal rijplezier uitsluitend naar de achterwielen gestuurd, in tegenstelling tot de Levante Trofeo, die de aandrijfkracht standaard over de vier wielen verdeelt. Net als diezelfde Levante krijgen ook de Ghibli en Quattroporte Trofeo het Integrated Vehicle Control (IVC) systeem, voor een superlatieve handling, extra actieve veiligheid en maximale rijdynamiek.

De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt respectievelijk 4,3 en 4,5 seconden, terwijl beide modellen een topsnelheid van 326 kilometer per uur op de klokken brengen.

Vanzelfsprekend krijgen ook de twee nieuwe Trofeo sportsedans de tot de ‘Corsa’ rijstand mee, die eerder op de Levante Trofeo debuteerde. Via de Sport/Corsa-knop op de tunnelconsole worden alle rijsystemen van de auto in de Corsa-modus op scherp gezet. Daarbij reageert het gaspedaal sneller op input, komt het volle geluid van het uitlaatsysteem maximaal tot zijn recht, verlopen de gangwisselingen van de transmissie sneller en zakt de auto via de instelbare dempers dichter tegen het asfalt. In deze meest sportieve rijstand worden ingrepen van het Traction Control- en ESP-systeem beperkt, en is het bovendien mogelijk om de Launch Control te activeren, voor verpletterende acceleraties vanuit stilstand.

Net als bij de Levante zijn ook de Trofeo-uitvoeringen van de Ghibli en Quattroporte uiterlijk herkenbaar dankzij nieuwe accenten die de sportieve inborst van de modellen weerspiegelen. Voorbeelden zijn carbon-, verchroomde en rode details, een nieuwe achterdiffuser, nieuw ontworpen koelopeningen in de spatborden en in het geval van de Ghibli twee openingen in de motorkap, voor het afvoeren van de motorhitte en een extra krachtige, agressieve uitstraling. Blikvangers zijn de nieuwe achterlichtunits in boomerang-stijl en een nieuwe grille aan de voorzijde die alle Maserati-modellen per Modeljaar ’21 krijgen. 21 inch gesmede aluminium velgen zijn standaard voor de Ghibli en Quattroporte Trofeo, in combinatie met naar wens rode, blauwe, zwarte of zilverkleurige remklauwen.

Geheel nieuw is het van 8,4 naar 10,1 inch vergrote Maserati Touch Control Plus (MTC+) multimediasysteem. Naast Apple CarPlay en Android Auto smartphone-spiegeling heeft het systeem nieuwe graphics gekregen evenals een aangepaste, eenvoudigere bediening voor de klimaatregeling. Het navigatiesysteem voorziet in een 4x krachtigere processor dan voorheen en het systeem heeft een 10x hogere schermresolutie en een verdubbelde geheugencapaciteiten vergeleken met zijn voorganger.

Meer autonieuws op www.autozine.nl