Selecteer een pagina

De BMW 3-Serie en 5-Serie worden beschikbaar met plug-inhybrid aandrijving. Beide modelseries worden in maart 2021 aangevuld met de BMW 320e Sedan, 320e Touring en 320e xDrive Touring en met de BMW 520e Sedan en 520e Touring. De nieuwe modelvarianten zijn voorzien van de vierde generatie BMW eDrive technologie.

Voor de BMW 3-Serie is er binnenkort keuze uit zeven plug-in hybride uitvoeringen, waarvan drie met xDrive vierwielaandrijving. De 5-Serie zal eveneens zeven plug-in hybride varianten bieden. Drie van deze modelvarianten zijn er met xDrive, standaard of als optie.

Het nieuwe aanbod omvat de volgende modelvarianten (alle verbruiks- en emissiewaarden volgens WLTP cyclus):

BMW 320e Sedan (vanaf € 48.132): Brandstofverbruik gemiddeld: 1,3 – 1,6 l/100 km Stroomverbruik gemiddeld: 16,1 – 17,2 kWh/100 km CO2 emissie gemiddeld: 30 – 36 g/km

BMW 320e Touring (vanaf € 49.414): Brandstofverbruik gemiddeld: 1,4 – 1,7 l/100 km Stroomverbruik gemiddeld: 16,7 – 17,7 kWh/100 km CO2 emissie gemiddeld: 32 – 39 g/km

BMW 320e xDrive Touring (vanaf € 52.147): Brandstofverbruik gemiddeld: 1,5 – 2,2 l/100 km Stroomverbruik gemiddeld: 17,3 – 19,5 kWh/100 km CO2 emissie gemiddeld: 35 – 49 g/km

BMW 520e Sedan (vanaf € 59.520): Brandstofverbruik gemiddeld: 1,4 – 1,8 l/100 km Stroomverbruik gemiddeld: 16,4 – 18,1 kWh/100 km CO2 emissie gemiddeld: 31 – 41 g/km

BMW 520e Touring (vanaf € 62.156): Brandstofverbruik gemiddeld: 1,5 – 1,7 l/100 km Stroomverbruik gemiddeld: 17,0 – 17,6 kWh/100 km CO2 emissie gemiddeld: 34 – 38 g/km

Het modelspecifieke plug-in hybridesysteem van de nieuwe modellen bestaat uit een 2.0 liter 4-cilinder benzinemotor met 120 kW (163 pk) en een elektromotor met een maximaal vermogen van 83 kW (113 pk) (BMW 520e Sedan en 520e Touring: 80 kW (109 pk)). Samen leveren ze een systeemvermogen van tot 150 kW (204 pk).

De twee motoren brengen hun vermogen over op de achterwielen via de 8-traps Steptronic transmissie, of op alle vier de wielen met dank aan het xDrive systeem. Behalve het systeemvermogen van 150 kW (204 pk) zorgen de vermogensafgifte van de plug-in hybride aandrijving en het systeemkoppel van 350 Nm voor de prestaties.

De BMW 320e Sedan accelereert in 7,6 seconden van nul naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 225 km/h. De 320e Touring doet de sprint in 7,9 seconden en biedt een topsnelheid van 220 km/h. Voor de nieuwe 320e xDrive Touring zijn de cijfers 8,2 seconden en 219 km/h. De nieuwe 520e Sedan accelereert vanuit stilstand in 7,9 seconden naar de 100 km/h en heeft een topsnelheid van 225 km/h. De nieuwe 520e Touring rondt de sprint af in 8,2 seconden en bereikt een topsnelheid van 218 km/h. In de volledig elektrische rijmodus kunnen al deze plug-in hybride modellen maximaal 140 km/h halen.

De lithium-ion-accu’s hebben een bruto energie-inhoud van 12,0 kWh en een capaciteit van 34 Ah. De waarden voor de elektrische actieradius bedragen volgens de WLTP testcyclus 56 tot 61 kilometer voor de nieuwe 320e Sedan, 54 tot 59 kilometer voor de nieuwe 320e Touring, 46 tot 57 kilometer voor de 320e xDrive Touring, 53 tot 60 kilometer voor de nieuwe 530e Sedan en 55 tot 57 kilometer voor de nieuwe 530e Touring.

Met de twee standaard laadkabels kan de accu zowel aan een conventioneel huishoudelijk stopcontact als aan een Wallbox of bij openbare laadstations worden opgeladen. Het opladen van de hoogvoltage-accu kan met maximaal 3,7 kW. Opladen van 0 naar 80 procent van de totale capaciteit duurt dan 2,6 uur en van nul naar volledig opgeladen duurt 3,6 uur.

BMW Live Cockpit Plus met Connected Pack Professional, standaarduitrusting voor de nieuwe plug-in hybride modellen, maakt het mogelijk om talrijke digitale diensten te gebruiken. Sommige daarvan zijn speciaal ontworpen voor elektrische mobiliteit. Met de diensten BMW eDrive Zone en BMW Points worden bestuurders van plug-in hybride modellen extra gestimuleerd om het potentieel van emissievrij rijden maximaal te benutten. Zo dragen zij bij aan het verminderen van de CO2 emissie in binnensteden. Zodra de BMW een stadscentrum inrijdt dat door middel van geo-fencing via GPS wordt herkend als een eDrive Zone, activeert automatisch de volledig elektrische rijmodus. De eDrive Zones omvatten niet alleen de officiële milieuzones in Duitsland, maar ook stedelijke gebieden in andere Europese landen. In totaal is BMW eDrive Zone al in meer dan 80 Europese steden te gebruiken, waaronder Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Amsterdam, Eindhoven, Tilburg en Breda.

Lokaal emissievrij rijden wordt ook beloond met BMW Points, het eerste beloningsprogramma voor bestuurders van BMW plug-in hybride modellen. Voor iedere volledig elektrisch afgelegde kilometer krijgt de bestuurder één punt. Binnen een als BMW eDrive Zone aangewezen gebied levert de volledig elektrische rijmodus zelfs dubbele punten op. De verzamelde punten kunnen vervolgens worden omgezet in een tegoed dat gebruikt kan worden bij het opladen van de hoogvoltage-accu bij openbare BMW Charging Stations. De diensten BMW eDrive Zones en BMW Points zijn standaard voor de nieuwe 3-Serie en 5-Serie plug-in hybride modellen.

De hoogvoltage-accu van alle 3-Serie en 5-Serie plug-in hybride modellen is onder de achterbank geplaatst. Dit betekent dat het bagageruimtevolume van de Sedan en Touring modellen vrijwel volledig behouden blijft. De bagageruimte meet 375 liter voor de nieuwe 320e Sedan en 410 liter voor de nieuwe 520e Sedan. In de nieuwe 320e Touring kan de bagageruimte worden vergroot van 410 tot 1.420 liter, of 430 tot 1.560 liter in de 520e Touring. Het maximale trekgewicht bedraagt 1.500 kg voor de 3-Serie modellen en 1.700 kg voor de 5-Serie modellen.

Meer autonieuws op www.autozine.nl